Grofweg gezegd bestaat de Eend uit twee delen: het chassis
met daarbovenop de koets of carrosserie. Zowel het chassis als de koets zijn 'stijf',
dat wil zeggen dat ze zonder problemen van elkaar gescheiden kunnen worden. Alleen
roest en onverlaten kunnen hier iets aan veranderen. Chassis en koets zitten slechts
met een tiental boutjes aan elkaar vast. Mocht u dus besluiten om van uw Eend
een Dyane te maken, dan kan dat in een oogwenk.
Het
chassis bestaat uit twee stalen U-balken van voor naar achter, met in het midden
een doosconstructie. Het geheel is ruim voldoende in staat om alle onderdelen
en passagiers en bagage te dragen. Op voor- en achterkant van de doos zitten twee
asbuizen (1) gemonteerd. Aan de uiteinden van deze buizen zitten de vier draagarmen
(2) voor de wielen: onafhankelijke wielophanging dus! De vering bestaat uit twee
(unieke!) horizontaal geplaatste veerpotten (3), die elk een voor- en achterdraagarm
met elkaar verbinden (4). Als het linkervoorwiel wordt omhooggedrukt door een
oneffenheid, dan reageert het linkerachterwiel dus mee. Hierdoor ontstaat de heerlijke,
soepele vering waar de 2cv om bekend staat!
Veiligheid
Is een 2cv veilig? Ja en Nee! Geen enkele auto is veilig (u bent morsdood als u met 100 km/h tegen een boom rijdt met de veiligste auto ter wereld). Wat veiligheid betreft dient een onderscheid te worden gemaakt in passieve en actieve veiligheid. Passieve veiligheid heeft betrekking op alle voorzieningen die bescherming bieden in geval van een ongeluk (airbags, kreukelzones, etc.) in tegenstelling tot de actieve veiligheid die gericht is op het voorkomen van een ongeluk (wegligging, stuurinrichting, remmen, etc.).
Bij een 2cv is de passieve veiligheid natuurlijk erg mager. Toch is de constructie van chassis en koets dusdanig dat er een heleboel de energie geabsorbeerd wordt bij een ongeluk. In een
artikel van de ANWB eind jaren zeventig wordt de 2CV als een redelijk veilige
auto omschreven vergeleken met zijn concurrenten (waaronder de VW Kever): "De 2cv is door zijn geringe gewicht en grote deformatiemogelijkheden in zijn voordeel. De opstelling van de versnellingsbak en motor is namelijk zo gekozen dat de 'energie-afbouw' geschiedt via de langsdragers van het chassis, waarbij het voorste deel knikt en de stuurkolom zich gelijktijdig in een richting van de bestuurder af beweegt. Bij botsingen in de flank geldt in negatieve zin het ontbreken van 'deformatieruimte'; in positieve zin speelt echter ook hier weer de geringen massa van het voertuig, hetgeen veel eerder zal leiden tot een zijdelingse verplaatsing." Op
de
(geweldige) site van
Jeroen Cats is een botsproef te zien. Er zijn zelfs verhalen bekend van
mensen die in een Eend luttele malen over de kop gingen en er ongehavend weer
uitstapten...
De actieve veiligheid van de 2cv ligt op een zeer hoog niveau. De ANWB schrijft: "Met name het veersysteem en het ruim gedimensioneerde remsysteem dragen bij aan de goede beheersmogelijkheid van de auto." In 1966 is met de Eend een elandtest gedaan en deze is met succes volstaan. Hoe
erg een Eend ook 'hangt' in een bocht, omslaan zal hij nooit! Door het uitgekiende
onderstel en vering zal hij altijd met vier wielen op de grond blijven. De combinatie van onderstel en stuurinrichting zorgt voor een auto waar je mee over dubbeltjes kunt rijden (zonder ze te voelen overigens, met dank aan het veersysteem). Terwijl het remsysteem er voor zorgt dat je in de riemen hangt en de boodschappen tegen de voorruit liggen. Een 2cv staat sneller stil dan de gemiddelde moderne auto! Hoewel
een Eend in bochten wat onderstuurd is (rechtdoor gaan/glijden, terwijl de wielen
wel sturen), is hij erg 'voorwielvolgend' door zijn voorwielaandrijving. In tegenstelling
tot moderne auto's voel je precies wat de voorwielen doen en wanneer je moet ingrijpen. Het is vrijwel onmogelijk in een slip terecht te raken. Ook met sneeuw is hij menig moderne auto de baas!
Het rijden
Als bestuurder zult u meteen merken dat hij anders
rijdt dan menig modern vehikel. En dat is maar goed ook. Want moderne auto's zijn
zo gebouwd, dat de inzittende geen notie heeft van wat er met de motor gebeurt
en of de wagen nog veilig op de weg ligt. De 2 cilinder motor van 0,6 liter maakt
een gezellig geluid, wat echter nogal fors wordt bij hogere snelheden. Starten
gebeurt door twee keer het gaspedaal in te trappen en de choke (wat is dat?) te
gebruiken in de winter. Een Eend heeft inderdaad geen electronische ontsteking!
U rijdt rustig weg, om de motor op temperatuur te laten komen. Snel wegrijden
lukt overigens toch niet met een Eend...
U zal snel merken dat het grote stuur wat zwaar werkt in de bochten. Dat klopt:
stuurbekrachtiging kan alleen maar kapot gaan! U zult ook merken dat u zelf moet
doseren met het gasgeven: een computer regelt de acceleratie niet voor u. En het
meest merkwaardige zult u het schakelen vinden: de pook zit in het dashboard en
schakelt andersom dan bij 'moderne' auto's. Voor meer informatie, zie deze site,
waar een compleet instructieboekje staat:
2cv6
owner's manual.
Een Eend rijdt op 98 (super, met of zonder loodvervanger, maakt niet uit). Op
95 rijdt ie wel, maar dan gaat ie 'pingelen', wat een snellere slijtage aan de
motor veroorzaakt. Er is 1 type motor dat wel op Euro 95 mag: de A06/664. Dan
staat er 'S6' op uw kentekenbewijs (let er op dat de motor nog origineel is).
Bij normaal rijgedrag haalt u met gemak 300-350 kilometer, met een tankinhoud
van 25 liter. En daar kan de gemiddelde, moderne auto nog steeds niet tegenop!
Nog een tip: neem NOOIT drempels te hard! Het chassis vindt dit niet fijn en zal
knikken...
Onderhoud
Een 2cv zal zeer betrouwbaar blijken, mits zij goed onderhouden
is. Het grootste gevaar schuilt in roest: het chassis kan zelfs doorknikken, zodat
sturen bijna onmogelijk wordt! Tegenwoordig zijn er echter nieuwe, gegalvaniseerde
namaak-chassis verkrijgbaar met 10 jaar garantie! Overigens is roest zeer goed
preventief te behandelen door het complete chassis van binnen (!) te tectyleren. Maar dit helpt
niet als het roestproces al op gang is gezet. Gelukkig is er soms nog wat te repareren
met laswerk. Een nieuw chassis mag duur lijken (800 Euro bij zelf doen), maar
een andere, betrouwbare tweedehands auto kost minimaal het dubbele. Bovendien
wordt uw Eend weer meer waard.
Maar ook de koets heeft er onder te lijden. Doordat de Eend een beetje voorover
helt, is de meest gevoelige plek de zogenaamde voetenbak, waar soms de gaten in
vallen! Haal daarom altijd de standaard rubber mat die voorin ligt uit uw Eend,
zodat condens (altijd aanwezig) kan verdampen. Ook zal blijken dat scharnieren
van motorkap en deuren steeds verder verroesten. Een likje vet zo nu en dan doet
wonderen.
Het motortje kan zuinig zijn (1 op 15) als hij goed is onderhouden. Elke 10.000
kilometer (of elk jaar) dienen olie (15W40, of iets dikker: 15W50/20W50, maar niet dunner dan ..W40),
oliefilter, luchtfilter en ontsteking vervangen te worden en de kleppen en ontsteking
gesteld. Deze zogenaamde 'kleine beurt' kan zelf gedaan worden, mits het juiste
gereedschap voorhanden is en de juiste instructies gevolgd worden. Voor de wat zwaardere, mechanische en ingewikkelde onderdelen zijn ook periodieke controles nodig (aandrijfassen, stuurinrichting, tectylnabehandeling, enz.).
Autorijden is duur, vergist u zich niet. Ook een Eend kost geld voor het onderhoud. Op de een of andere manier bestaat er de mythe dat een Eend niks mag kosten in het onderhoud. En zodra er een reparatie aankomt, ruilt men de Eend in voor een 5 x zo dure Zakjapanner... Het is maar waar u in wilt investeren...
Het beste is om de jaarlijkse (grote) beurten uit te besteden bij een van de tegenwoordig
talrijke speciale 2cv-garages of 'oude' Citroën-garages (specialisten). Zo'n grote beurt kost
in de richting van 100-300 Euro bij de gemiddelde Eendenboer. En dan zal blijken
dat de Eend zonder moeite door de APK komt!
Adressen in Delft e.o.:
Harry
De Eendendokter (aanbevolen)
Lokatie: De Kijkhoek, DELFT, spreekuur elke dag 17-19 uur
Tel: 015 2140142 |
Eendenwacht (goedkoop fusees vervangen
en goed laswerk!)
4e Industriestraat 46
3133 EK Vlaardingen
Tel: 010-4600038 |
Citroënspecialist Van Bemmelen
Ampèreweg 6, DELFT
Tel: 015 - 26 23 862 Geopend:
ma-do 9.00-19.00, vr 9.00-17.00, za 10.00-13.00
|
2cv
Partners (professioneel en betaalbaar)
Wilgenlaan 3b
2651 TA BERKEL EN RODENRIJS
Tel: 010 5113303 |
Jacques
Moenen (professioneel en betaalbaar)
Madeliefstraat 6a (werkplaats in Ooltgensplaat)
3083 TE ROTTERDAM
Tel.: 010 4101231 / 06 54242316 | Garage
Millenaar
Rijkstraatweg 8
2635 AC DEN HOORN
Tel: 015 2572643 |
Aanschaf
Wat kost dat nu zo'n Eend kopen? En, nog belangrijker: wat
kost het nu om hem in goede conditie te houden en te rijden?
Het aanschaffen van deze, inmiddels, klassieker is niet echt duur. Voor Euro 1000,-
kunt u al in het bezit komen van een goed exemplaar. Maar dan moet u wel geluk
hebben. Exemplaren onder de Euro 2000,- hebben nogal de neiging een verroest chassis
te hebben, een slecht dakje, flink wat deuken, roest aan de carrosserie, enz.
Daarboven mag u zeker een goed exemplaar verwachten. Reparaties en onderdelen
zijn relatief eenvoudig en vaak zelf te doen of te vervangen.
Hoe hoger het aanschafbedrag, hoe langer het chassis het nog uithoudt, en hoe
mooier de buitenkant is. Verkijk u echter niet op een mooie buitenkant! De onderkant
(chassis+bodemplaten) kunnen ontzettend verrot zijn! Echter, liever een lelijke
Eend met goed chassis, dan een plaatje met een bodem van 'karton'! Als u er geld
en tijd in wilt steken, is het voor ca. 800 Euro mogelijk om er weer een compleet
nieuw (gegalvaniseerd!) chassis onder te zetten (laten zetten: 1400). Uw Eend
is dan meteen meer waard dan de investering... Mocht uw chassis nog redelijk zijn,
dan is meteen tectyleren aan te bevelen. Neem bij het kopen altijd een Eendekenner
mee (Smaal, Hans, Gerben)! Op deze internet pagina vindt u 2cv's te koop:
Duintje's Eenden Page.
Word lid van een club! Dan mag u deelnemen aan leuke activiteiten, en kunt u
gebruik maken van de goedkope verzekering (100 Euro per jaar). En verder krijgt
u gratis adviezen, mag gebruik maken van faciliteiten en speciaal gereedschap,
en goedkope onderdelen. Wegenbelasting is Euro 20,- in Zuid-Holland per kwartaal.
Clubs (voor gezelligheid, kennis, verzekeringen en onderdelen):
Citroën Club Nederland
(grootste club van Nederland, met leuke activiteiten!)
Postbus 434
1940 AK Beverwijk
Tel.: 0653-782907 (ledenadministratie)
Internet: www.ccnl.nl |
Vereniging de Alternatieve Garage "'t Eendeëi"
(met eigen sleutelwerkplaats voor leden!)
Postbus 2210
3000 CE Rotterdam
Tel.: 010-4830474 (ledenadministratie)
Internet: www.eendeei.nl |
2CV 4&6 Club Nederland
(voor 2cv's na 1972)
(eigen magazijn, basiscursus voor leden en geinteresseerden, geregeld evenementen in NL en Fr, activiteiten, blad 6 x per jaar)
Postbus 15204
3501 BE Utrecht
Tel.: 0346-214610
Internet: www.2cvclub.nl
|
Dyane Vereniging Nederland
(specifiek voor (Aca)Dyanes)
Postbus 72
2300 AB LEIDEN
Tel.: 0412-628933 (ledenadministratie)
Internet: www.dyane.nl |
Ami Vereniging Nederland
Johan Huizing
Kanaal A NZ 104
7881 KL Emmercompascuum
0591-353616
Internet: www.amivereniging.nl
|
|