Ga snel naar

Mededelingen

Verjaardagen

20-05 Am. Koppenol
21-05 Am. Schaap
22-05 Am. Van Meeuwen
22-05 Am. Kadijk
23-05 Am. Van Berkel
24-05 F.W. van der Maas
24-05 Am. Van Bruggen
26-05 Am. McPherson
26-05 Ama. Verton
27-05 Am. Van der Burg

Forum » Extern

Bloeddonor worden

Pagina: 123
»  Ama. Sterk •
14:54 23-5-2007
Citeer bericht
Lieve Civitassers,

Gister was ik bij de bloedbank. Blijkbaar zijn ze hard op zoek naar nieuwe donors, want de hele wachtruimte hing vol met wervingsposters en dergelijke, en overal hingen briefjes dat ze dit jaar nog zo'n 2500 nieuwe donors nodig hebben (dit was in Den Haag, maar vermoedelijk is 't in Delft hetzelfde).

Overweeg eens om donor te worden! Bloed = goed, het redt levens. Doneren is helemaal niet zo naar, vraag het maar eens aan een ervaringsdeskundige.
Aanmelden kan op de website van Sanquin.
»  Am. Riezebos
15:38 23-5-2007
Citeer bericht
Juischt! Iedereen die maandag op de maaltijd was heeft al een aantal voordelen kunnen horen:

- Gratis koffie
- Gratis thee
- Gratis frisdrank
- Gratis koek
- Gratis snoep
- Gratis andere koek
- Gratis Bifi-worstjes
- De medewerkers zijn extra vriendelijk tegen jonge mensen
voor de mannen onder ons:
- leuke verpleegsters//zusters//bloedbank-medewerkers (of hoe je ze ook wilt noemen)
- lekker vertroeteld worden (ze komen de koffie en koek brengen)

Daarnaast is het natuurlijk gewoon geweldig om wat te doen voor je naaste
na 5 keer geven krijg je al een supermooi bloedbank-speltje
en er schijnt ook nog een of andere (placebo-)effect te zijn dat je je na het bloedgeven beter voelt, maar dat hadden ze je in de middeleeuwen ook al weten te vertellen.
»  Ama. Sterk •
16:03 23-5-2007
Citeer bericht
Ah, het was dus al verkondigd op de Civitas... Daar ben je randlid voor :)

Nog een voordeel voor Delftse donors: ze hebben een abonnement op de Donald Duck!

@am.Riezebos: van dat placebo-effect heb ik nooit last... Ik heb idd al zo'n speldje, maar wanneer krijg je nou zo'n pluchen pelikaan? Want eigenlijk wil ik vooral die heel graag hebben :D
»  Ama. Zinkstok-Hoekstra •
17:43 23-5-2007
Citeer bericht
Bijkomend voordeel van bloeddonor worden: je weet voortaan wat je bloedgroep is (als je dat nog niet wist). En als je bepaalde aandoeningen onder de leden hebt, kan dat in sommige gevallen aan het licht komen bij je eerste prikbeurt.
»  Ama. Schaafsma •
19:24 23-5-2007
Citeer bericht
De pluche pelikaan krijg je volgens mij de eerste keer bij je keuring, denk dat je die dus gemist hebt...Mocht je je misdeeld voelen dan doneer ik je met liefde de mijne hoor :)
»  Am. Riezebos
0:11 24-5-2007
Citeer bericht
Hmm... Ik heb er anders ook geen gekregen bij mijn eerste keuring :'(
»  Am. Van Meeuwen •
14:46 24-5-2007
Citeer bericht
Je krijgt na 50 keer ook een mooie bloedbank mok ;)
»  Ama. Sterk •
22:20 24-5-2007
Citeer bericht
Ama. Zinkstok: ze waarschuwen juist om daar niet al teveel op af te gaan. Ze checken alleen HIV, syfilis en hepatitis.
11:54 25-5-2007
Citeer bericht
Citaat:
Ama. Zinkstok: ze waarschuwen juist om daar niet al teveel op af te gaan. Ze checken alleen HIV, syfilis en hepatitis.

Hmmm.... jammer dat ik zo'n braaf christelijk meisje ben, anders had ik daar nog wat aan gehad.
»  Am. De Jong •
18:42 25-5-2007
Citeer bericht
Ook brave christelijke meisjes kunnen geinfecteerd raken, hoewel de kans daarop in nederland zo veel mogelijk wordt beperkt. maar denk eens aan ranzige naalden oid.
»  Am. Stam •
1:17 26-5-2007
Citeer bericht
Ama. Zinkstok, Hepatitis A is wat makkelijker op te lopen dan via seksuele contacten. Met name in minder ontwikkelde landen moet je erg oppassen met water drinken, want voor je het weet kan je besmet water binnen krijgen en Hepatitis A oplopen. Gelukkig werkt een inenting prima (ben 2 keer ingeent en daardoor voor 10 jaar gedekt tegen Hepatitis A).
16:01 26-5-2007
Citeer bericht
Hepatitis A kun je inderdaad vrij makkelijk oplopen, dat is waar. Ook het uit één glas drinken met een geinfecteerde kan al "fataal" zijn.
»  Am. Van Dorp
11:52 29-5-2007
Citeer bericht
Moly, die ziektes ook. Maar goed dat er op Opwekking voor zieken gebeden werd!
»  Ama. Hofman - Damsteeg •
16:03 29-5-2007
Citeer bericht
Statistieken van hoe lang een onderwerp 'bij het onderwerp' blijft zouden interessant zijn...

Maar even terug dus: bloeddonor worden is echt een heel kleine moeite.
Het argument dat ik op de Civitas volgens mij het meeste heb gehoord is een verhaal over naalden, eng, etc.
Natuurlijk zijn er mensen die flauw vallen van naalden, maar je kunt het toch op z'n minst een keer proberen. Het valt allemaal heel erg mee!
»  Am. Kiefte •
17:21 29-5-2007
Citeer bericht
Ik heb me ook maar aangemeld, ik ben benieuwd. Ik vind het meestal wel grappig om geprikt te worden dus ik zie geen problemen
17:23 29-5-2007
Citeer bericht
Citaat:
Statistieken van hoe lang een onderwerp 'bij het onderwerp' blijft zouden interessant zijn...

Maar even terug dus: bloeddonor worden is echt een heel kleine moeite.
Het argument dat ik op de Civitas volgens mij het meeste heb gehoord is een verhaal over naalden, eng, etc.
Natuurlijk zijn er mensen die flauw vallen van naalden, maar je kunt het toch op z'n minst een keer proberen. Het valt allemaal heel erg mee!

Hmm... ik moet toch zeggen dat mijn enthousiasme behoorlijk werd ingedamd toen Ingeborg een keer terugkwam van het bloedprikken, met enorme zwachtels rond haar bovenarmen omdat ze drie keer misgeprikt hadden.... maargoed, Ingeborg lachte er vrolijk bij en zei dat het geen pijn deed, dus ik heb dat toen maar voor waar aangenomen... :-)

Dat van die angst voor naalden kan ik me best voorstellen. De meeste mensen die nog nooit bloed hebben laten prikken, associeren die naalden echter met de prik die je krijgt bij een injectie of een verdoving. Dat soort naalden prikken echter in zenuwen of in spieren, en dat doet aanzienlijk meer pijn dan een injectie in een bloedvat, daar voel je veel-en-veel minder van.

Dusseh... gewoon allemaal een keer hup naar de bloedbank, 't is niet eng. 't doet nauwelijks pijn en 't is broodnodig!
»  Ama. Sterk •
20:37 29-5-2007
Citeer bericht
Het prikken is bij dames soms wat lastig idd. Bij heren gaat het zelden fout want die hebben van die fijne dikke aders net onder hun huid, meestal. Vrees dus niet!
»  Ama. Van Dijk
21:35 29-5-2007
Citeer bericht
Aaah!
»  Ama. Sterk •
21:58 29-5-2007
Citeer bericht
Het gaat bij mij bijna altijd goed hoor :) Als het vaker fout gaat, word je voor een tijd ongeschikt verklaard.

Ik ben wel echt een hartgrondig mietje: die dikke naald in m'n arm is geen probleem, echt niet, maar dat prikje in je vinger, voor je HB-bepaling.... Brrrr!
»  Am. Vinke •
23:14 29-5-2007
Citeer bericht
Hmm ik geef bijna iedere maand al bloed alleen dan voor een ander doel, lees om mijn eigen bloed te controleren, en ik ben bang dat mijn bloed niet echt in aanmerking komt als bloeddonor. En bovendien pijn =fijn ??? :-P
»  Am. Treurniet
23:42 29-5-2007
Citeer bericht
Ik zou het graag willen doen, maar helaas worden mensen die al eens bloed hebben ontvangen sinds een paar jaar niet meer geaccepteerd als donor.
»  Am. In 't Veld
9:12 30-5-2007
Citeer bericht
Aan Gerdien: helaas gaat het bij heren toch ook niet altijd goed. Ik zal nooit vergeten hoe er bij mij voor het afgeven van bloedmonsters (zo'n 50 milliliter in totaal) meer dan 30 (!) keer is geprikt in beide ellebogen, waarna toch is besloten om mij een soort "tap" te geven in de rug van mijn hand. Als je vervolgens (letterlijk) druppel voor druppel je bloed in die buisjes ziet lopen weet je zeker dat bloed geven niet mijn ding gaat zijn. (Zou ik dan toch vrouwelijke trekjes hebben?)
»  Ama. Sterk •
11:58 30-5-2007
Citeer bericht
Arme jij!
Maar goed, als het niet gaat, dan doe je 't toch niet? Het moet natuurlijk wel gewoon lukken.
»  Am. Van Dorp
12:49 30-5-2007
Citeer bericht
Bloed laten afnemen doe ik wel vaker, werkt altijd prima, maar helaas mag ik geen bloed geven.. zijn die normen trouwens ergens te zien?
»  Am. In 't Veld
16:57 30-5-2007
Citeer bericht
Kijk eens op de stek van sanquin voor donoren. Daar staat best wat info.

Pagina: 123
Reageren
Uw bericht wordt pas geplaatst nadat het bekeken en goedgekeurd is door de PubCie. Het vermelden van uw naam en email-adres is verplicht. Zoekmachines nemen berichten van dit openbare forumdeel op in hun zoekresultaten.

UBB ↑↓
Forum » Extern

Bloeddonor worden

Tekst opmaken

U kunt uw berichten opmaken met een simpel opmaaktaaltje wat ubb genoemd wordt. Het lijkt wat op html, maar dan met vierkante haken:

Elementen invoegen

In de beperking toont zich de meester!