ccd ccd
c.s.r. | home nieuws columns artikelen profielen nieuwsbrief faq    ? ccd
ccd ccd
Artikelen

Testrit C2 - plussen en minnen
C2De stadssportauto. Zo noemt Citroën haar jongste telg de C2. De urban sports car legt het in de tv-reclame weliswaar af tegen ene Jos Verstappen op het circuit in Monaco, maar in het Monaco van het westen, lees: de Zuidwal in Delft, en in het dagelijkse leven van de stadsjungle moet de C2 een kampioen zijn. Sportieve mensen zijn volgens Citroën jonge mensen, of mensen jong van geest, die hooguit met z'n tweeën - of met hele kleine kinderen - leven, van een olijk en gekleurd interieur houden en die weten hoe zich een weg te banen in de post-moderne stadsjungle. Wel, met de C2 lukt dat prima. En helemaal met de sportieve 1.4 VTR (Voiture Très Rapide) met sensodrive en 15 inch 185/55 Michelin Pilot banden die uw verslaggever van Citroën dealer Van Leeuwen te Delft mee kreeg.

C2 De 1.4 motor is een standaard uitvoering van 75 pk, maar dan met een zelflerende-manueel-schakelende-automatische-transmissiebak. Dat betekent kortweg dat je met twee lepeltjes achter het stuur kunnen plussen en minnen. Of met het pookje. Of helemaal automatisch met de megagrote knop 'automatisch'. En dat plussen en minnen is leuk! Opschakelen met de pluslepel rechts achter je stuur en terug aan de linkerkant. Het is even wennen, want de bak geeft steeds wat tussengas wat voor een soort schokje zorgt. Met name met terugschakelen, en helemaal als je wat enthousiast terugschakelt voor een bocht, geeft een flinke 'pauze'. Alsof de auto even nadenkt. Maar na een paar keer had ik het wel door en wist ik de juiste toerentallen te vinden zodat het soepel ging. Over toerentallen gesproken: wat is deze auto stil! Dat viel me bij de C3 ook al op. De 1.4 met sensodrive is trouwens wel 2 seconden langzamer dan de handgeschakelde 1.4 bak (14,1 s tegenover 12,2 s). Dus zo Très Rapide is dat allemaal niet.

C2 Plussen en minnen ook in het interieur. Plus voor het vrolijke dashboard in een wat chique donkere kleur met kleurelementen van de koetskleur. Ook de stoelen en de schakelpook (!) hebben dezelfde kleurelementen. Leuke ronde details overal: de ronde ventilatieroosters zijn in alle standen te plaatsen die je maar wilt. De asbak is een uitneembare beker. Voor en achter bekerhouders. Digitale ronde toerenteller bovenlangs het klokwerk. Vierkante koplampen. Plus voor de stoelen: goed! Slim ook dat de gordelsloten aan de stoel vastzitten en dus meeschuiven. Lekker ruim voorin en het zicht rondom de koets is uitstekend (bij de C3 veel dode punten). Minder is de ruimte achterin, die is wel karig. Een persoon van 1,80 m past precies tussen plafond en met z'n voeten onder de bestuurderstoel, als de stoel (er staan twee stoelen achterin, geen bank) tenminste volledig naar achteren is geschoven. De twee stoelen achterin kunnen individueel naar achteren worden geschoven om te variëren tussen laadruimte en beenruimte.C2 De laadruimte is helaas door een groot gapende kier tussen de twee achterstoelen wel goed zichtbaar. Bagage dus stevig vastzetten achterin! Er passen overigens iets van zes kratjes bier achterin met de achterstoelen naar voren geschoven. Even een vergelijking: De C2 is 2 centimeter korter dan een Visa (3,69m), maar volgens mij biedt een Visa toch wel meer interieurruimte (met een achteroverliggend motorblok zelfs). Zal wel vooruitgang zijn. Erg tof is de achterklep die in twee delen open gaat! De bovenste klep is licht en heeft weinig ruimte nodig om te openen (handig voor de stad!). De onderste klep kun je op zitten en kun je nog spulletjes in opbergen.

C2 Erg plus is het rijden. Ik vond het een plezier om de C2 over de slingerende dijk te sturen. De C2 heeft een zeer secuur sturend onderstel, met dank aan de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Geen dooie punten in het midden of overdreven reacties, maar gewoon stabiel. Beetje onderstuur soms. De vering is goed, niet stug, maar ook niet ouderwets Frans. De remmen op deze VTR-versie zijn erg leuk: de combinatie van ABS, remkrachtverdeling en remassistentie nodigt uit om bij elk stoplicht de ankers vol uit te gooien; de electronica doet de rest... De C2 springt dan wel telkens even met z'n achterkant, maar dat wordt snel gecorrigeerd. Nadeel is dat je gruwelijk snel stilstaat en dat de alarmlichten aangaan. Achterliggers zullen dat niet altijd waarderen...

C2 Andere plussen: het gecombineerde verbruik is officieel iets van 1 op 17 voor de 1.1-versie en 1 op 16 voor de 1.4-versies. En erg leuk zijn de 1.4 HDI-diesel motoren die gemiddeld 1 op 24 verbruiken! Hij heeft 4 sterren in de NCAP-crashtest. Minnen zijn: de pittige prijs (vanaf 11.750, terwijl fabrikanten al jaren beloven met een 10.000 gulden (!) wagen te komen) en ook de verhouding tot de ruimere C3 (in de meeste gevallen 800-1000 euro minder). Verder weegt het ding tussen 907-1030 kg. Een grote plus echter voor het feit dat de Stad nooit meer hetzelfde zal zijn met dit opvallende karretje.

Bekijk filmpje STER reclame: 56K | Kabel.
ccd


ccd

ccd
© CCD 2003 - i e-mail
ccd