ccd ccd
c.s.r. | home nieuws columns artikelen profielen nieuwsbrief faq    ? ccd
ccd ccd
Artikelen

FAQ
Remsysteem
Een veel voorkomend probleem zijn vastzittende remklauwen. Bijna alle Citroëns hebben hier wel last van. Als de remblokjes en de remschijf dunner worden, dan komen de zuigertjes steeds verder uit de klauw. Is de cilinder en de zuiger nu wat uitgelubberd, dan zal het zuigertje slecht terugkomen bij rem loslaten. Nieuwe blokjes (ook al zijn ze nog lang niet op) en/of schijven is dan de remedie. Als het echt te erg wordt, dan zal revisie van de remklauw noodzakelijk zijn. Controleer meteen de remleidingen op roest. Tot ongeveer 1990 willen ze flink roesten. Er zijn vervangende stukken in verschillende lengtes verkrijgbaar.

Bij werken aan het remsysteem (leidingen) moet er soms ontlucht worden. Er mag namelijk geen enkele luchtbel in het systeem aanwezig zijn! Lucht is comprimeerbaar en dat wil je niet hebben als je een berg af rijdt... Overigens is het de bedoeling dat de remmen zo min mogelijk gebruikt worden bij een bergafdaling. Temperaturen zullen ongelooflijk oplopen. Afdalen in een lage versnelling dus! Hetzelfde idee geldt voor het stilstaan voor een stoplicht: niet de hete rem ingetrapt houden, want dan kan de warmte niet weg en zal er een plek op de remschijf komen.

Ontluchten/vervangen
DOT-3/4 remvloeistof is sterk hygroscopisch, en moet om de 2-3 jaar vervangen worden, omdat er vuildeeltjes en vocht in komt. Vocht kan er voor zorgen dat je remdruk wegvalt en dat het pedaal sponzig kan aanvoelen, tevens zorgt water er voor dat de remcylinder inwendig kan gaan roesten.

Probleem bij de meeste ontluchtingsnippels is dat ze enorm vastzitten. Bij verkeerd gereedschap kunnen ze zelfs afbreken. ij ontluchten en vervangen ga je als volgt te werk: spuit de ontluchtingsnippels dagen van tevoren elke dag in met een kruipolie. In 99% van de gevallen willen de ontluchtingsnippels namelijk niet los. Te veel kracht of verkeerd gereedschap kan leiden tot afbrekende nippels of kapotte schroefdraden in de remklauw. Trap eerst een paar keer flink op het rempedaal. Verhit daarna de ontluchtingsnippel met een gasvlam (scherm leidingen, rubbers etc goed af!) en zet er daarna een goede kwaliteitsdop op om hem het eerste slagje los te krijgen. Daarna kun je verder sleutelen met een steeksleutel of speciale remwartelsleutel. Zet een doorzichtig slangetje van 50 cm op de nippel en doe het uiteinde in een grote jampot. Zorg voor een u-bocht constructie, zodat uitstromende vloeistof als buffer fungeert en er geen lucht teruggezogen kan worden. Laat een tweede persoon langzaam het rempedaal intrappen (2 sec) en weer langzaam opkomen. Herhaal dit net zo vaak totdat je geen luchtbellen meer ziet (bij vervangen: totdat je nieuwe schone vloeistof ziet) en draai de nippel weer dicht (niet te strak) terwijl het pedaal ingetrapt wordt. Begin overigens bij het wiel het verst weg van het reservoir: rechtsachter dus. Herhaal de handeling bij de andere wielen (als je zeker weet dat bijvoorbeeld het remsysteem voor geen lucht bevat, dan volstaat alleen achter ontluchten).

Welke vloeistof?
Er zijn twee soorten remsystemen bij Citroën: met synthetische DOT-3/4 of met de groene minerale LHM-olie. Deze twee mogen NOOIT gemengd worden omdat rubbers niet tegen de andere vloeistof bestand zijn! Verwijder gemorste vloeistof altijd direct, want het is zeer schadelijk voor lak, ondergrond en huid. DOT-3/4 kan worden schoongemaakt met spiritus. LHM is te reinigen met wasbenzine, maar nooit met spiritus. Het grootste verschil tussen DOT-3 en DOT-4 is het natte kookpunt van de beide produkten. DOT-3 heeft een nat kookpunt van 160°C. en DOT-4 200°C. Door de toevoeging van een uitgebreid dope pakket is DOT-4 veel agressiever dan DOT-3 en daarom niet altijd zomaar te gebruiken. Gebruik geen DOT-5 als dat al niet in je systeem origineel zit. Hieronder een overzicht welk type welke vloeistof moet hebben:

2cv met trommelremmen voor DOT3/4
2cv met remschijven voor LHM
Visa DOT3/4
AX DOT3/4
BX LHM
CX LHM
GS/A LHM
XM LHM
ZX DOT3/4

ccd


ccd

ccd
© CCD 2003 - i e-mail
ccd