Brétels (of bretèls)?

Am. Bestebreur
Hallo, fijn dat u op dit draadje hebt geklikt!
Ik draag nu al een aantal maanden het grootste deel van de borrels vol trots mijn CiviDas. Het kleurt mijn borst mooi met de kleuren van C.S.R., maar toch heb ik het idee dat er iets mist.
Ik zou hier graag nog twee verticale repen stof aan toevoegen, in de vorm van C.S.R. bretels. Helaas zijn die niet meer op voorraad, en worden ze de komende tijd nog niet besteld. Daarom de volgende vraag:
Is er iemand met C.S.R. bretels die ze wil verkopen?
We komen vast tot een goede prijs.

Mocht u na het wegvegen van een dikke laag stof ineens een paar C.S.R. bretels tegenkomen, of ze netjes in de kast hebben hangen maar de laatste keer dat u ze aan had niet meer kunnen herinneren, en u wilt een enthousiaste sjaars nóg een beetje mooier aankleden, laat dat dan weten!

Stuur me een appje, belletje of typ een reactie in dit draadje, en ik neem spoedig contact met u op!
Ik ben dit weekend wel op voorjaarsweekend, dus reacties tijdens dit weekend zullen tot zondagavond onbeantwoord blijven.

Groet, am. Bestebreur
Am. De Rooij sr.
Brétels!
Am. Wiersma •
Am. Abbink •
U kunt ook brétels kopen bij het bestuur, tenminste, dat was vorige jaren zo.

Ik weet niet of er nog een voorraadje ligt?
Am. Brouwer •
Citaat van 1702:
..., en worden ze de komende tijd nog niet besteld...

Waarom niet? Dit is dé aanvulling om helemaal gelikt voor de dag te komen! Lekker bij bestellen bestuurtje!
Am. Dill •
1. Brétels.
2. Beter meer bestellen Bestuurtje! Dit accessoire kan kan niet missen.
3. Een C.S.R.-er die z'n bretels wil verkopen is geen echte.
Am. Geerts •
Stropdas, overhemd, bretèls.
Das, hemd, brétels.
Am. Rebel •
Citaat van 0856:
3. Een C.S.R.-er die z'n bretels wil verkopen is geen echte.
Of gewoon een oud-lid dat zijn trouwe buikbinnenhouder wil afstaan aan een sjaars, opdat de bretels en sjaars kunnen vergroeien tot rulle baas. Helaas geen bretels hier.
Am. Schrier •
Zeer valide vraag Am. Bestebreur. Ik heb mijn bretels ook via een oudlid verkregen. Maar als er geen oud lid zich meldt dan weet ik wel dat er een nieuwe bestelling is gedaan en dat deze binnen afzienbare tijd weer verkrijgbaar zijn. Tot die tijd kunt u ten alle tijden mijn bretels lenen.
Am. Van Grootheest •
Er is een interessante pagina over de geschiedenis van de brétel: Bretels
Am. De Boer
Ik verneem dat de meerderheid van de civitas brétels zegt (heel overdreven bree tuls). En nu wil ik iedereen FF op hart drukken dat 't toch echt bretéls zijn. Zoals de van dale voorschrijft, uit het artikel van am. Grootheest blijkt 't n Frans woods te zijn afgeleid van bretelles (daar is geen bretul aan vast te knopen) en ten derde, uit hetzelfde artikel, de term brétel slechts komisch bedoeld is.
Bretelles komen oorspronkelijk uit Frankrijk en werden in nl door arbeiders gedragen sinds orca fr Rev. Sinds 1840 dood studenten en hogere klassen. Gezien de heersende francofilie (onder de boven klasse) is een spottende term als brétels Niet misplaatst.
Maar dat dit dan in de 21e eeuw opnieuw gebruikt wordt door studenten is zowel taalkundig incorrect als raar. Waarom raar? De hedendaagse identiteit is dat de kinderen van arbeiders en boeren in een 19e eeuws elitair pakje lopen en daar bewust of onbewust naar schoppen.
Am. Van Esch •
Citaat van 1242:
taalkundig incorrect

evenals t grootste deel van je reactie?
Openbaar forum Voor iedereen leesbaar, doorzoekbaar door zoekmachines.
Zet [prive] en [/prive] om uw persoonlijke contactgegevens in het bericht.
Hier kunt u een bericht toevoegen aan het forum. Het zal echter niet direct zichtbaar worden, maar éérst door de PubCie worden goedgekeurd. Het vermelden van uw e-mailadres is verplicht.
Niet ingelogd