[Gezocht] Boeken buiten de bubbel

Ama. Van Lit •
Dag lieve Civitas!

In het kader van 'onderzoekt alles en behoudt het goede' en het verkleinen van de politieke filterbubbel, ben ik op zoek naar een aantal boeken van buiten mijn bubbel. Wie weet heeft een van u ze in de kast staan. In dat geval zou ik ze heel graag lenen!

Het gaat om de volgende:

12 Rules for Life. An antidote to chaos van Jordan Peterson.

White Identity: Racial Consciousness in the 21st century van Jared Taylor.

De aanval op de Natiestaat, Breek het partijkartel of Oikofobie van Thierry Baudet.

Mocht u nog andere boeken hebben in deze richting of die aansluiten op dit thema, houd ik me aanbevolen!

Dank alvast :)
Am. Jongbloed
De boeken van Peterson en Baudet (Aanval op de Natiestaat) heb ik in Delft, die van Jared Taylor niet. Ben je maandagavond thuis?

Trouwens, het boek van Peterson is niet per se politiek, eerder zelfhulp/psychologie. De schrijfstijl lijkt op zijn colleges en lezingen, redelijk chaotisch en vele voorbeelden. Voor onder andere politiek conservatisme (en dan niet de platgeslagen Amerikaanse variant), en in bredere zin een conservatieve filosofie zou ik Roger Scruton aanraden! Die was naast Paul Cliteur de promotor van Baudet, en geldt wel als een autoriteit op het gebied van conservatieve filosofie.

Hoe zou je je eigen bubbel omschrijven? Ik luisterde onlangs een lezing van Camille Paglia, die zichzelf beschouwt als lesbisch en transgender, maar daaraan geen fysieke gevolgen verbindt. Ik houd zelf niet echt van haar argumentatiestijl (misschien kun je beter een boek van haar lezen) maar ze uit bijvoorbeeld in dit interview wel haar (waarschijnlijk afwijkende van jouw bubbel) mening over de moderne Westerse universiteitscultuur.

bewerkt door : Extra tekst
Am. Koeman •
Goed voornemen! Ik zou zelf graag nog eens 'Clash of Civilizations' van politiek filosoof Samuel Huntington willen lezen. Het idee van botsende beschavingen, niet op basis van ideologie maar op basis van culturele verschillen, hoor ik regelmatig aangehaald in nationalistisch-rechtse retoriek. En dan met name de lezing dat culturen hiërarchisch onderverdeeld kunnen worden in hun mate van beschaving en niet naast elkaar kunnen bestaan.
Am. Meerman
Als ik dit zo lees word ik al blij! Al die namen die je normaliter niet zo mee krijgt. Scruton enzo, mooi! Als ik zo de trend lees die achter de namen schuilgaat dan zou ik ook nog een suggestie willen doen. De Fransman Houellebecq die in korte romans de tijdsgeest verhaalt. Soumission en Sérotonine. Erg controversieel en daarom heel fijn! (Daarnaast is een keer eensch geen Nederlander of Angelsaks ook een pluspunt)
Am. Kramer jr.
zei dat hij nog Jordan Peterson te leen heeft voor een korte tijd. Ik zou zeggen, stuur hem even een mailtje.
Ama. Van Lit •
Dank voor deze reacties! Toch interessant om zo verschillende suggesties en buiten-de-bubbel-verlangens te horen! Nieuwe ideeën blijven dan ook welkom :)

Citaat van 1366:
Hoe zou je je eigen bubbel omschrijven?

Goede vraag! Ik denk vrij links, progressief en feministisch. De drie door mij genoemde auteurs vallen daar ieder om z'n eigen reden buiten. Althans, in mijn bubbel worden ze regelmatig 'verketterd'; dat maakt mij nog nieuwsgieriger om hun werken te lezen! Want wat zeggen ze nu zelf en hoe verhoudt dit zich tot hoe ze worden geframed?

Citaat van 1513:
De Fransman Houellebecq die in korte romans de tijdsgeest verhaalt. Soumission en Sérotonine. Erg controversieel en daarom heel fijn! (Daarnaast is een keer eensch geen Nederlander of Angelsaks ook een pluspunt)

Houellebecq is zeker een aanrader om te lezen. Zelf heb ik Soumission ("Onderworpen") gelezen. De gedachtespinsels en toekomstscenario's zijn heel interessant, al vind ik zijn schrijfstijl soms wat te expliciet en oncharmant... Maar dat is smaak. Zojuist vond ik overigens dit artikel; een review van Houellebecq's Serotonine en de filosofie daarachter, geschreven door Thierry Baudet! Een andere reden om iets van Houellebecq te lezen is dat hij regelmatig wordt genoemd als potentieel Nobelprijs voor de Literatuur-winnaar. Komend jaar wordt deze prijs maar liefst twee keer uitgereikt en samen met Margaret Atwood (van "The Handmaid's Tale"; ook een aanrader!) wordt hij als groot kanshebber gezien. Toch mooi om ook eens iets van een dergelijk schrijver te lezen.

Citaat van 1105:
Goed voornemen! Ik zou zelf graag nog eens 'Clash of Civilizations' van politiek filosoof Samuel Huntington willen lezen. Het idee van botsende beschavingen, niet op basis van ideologie maar op basis van culturele verschillen, hoor ik regelmatig aangehaald in nationalistisch-rechtse retoriek. En dan met name de lezing dat culturen hiërarchisch onderverdeeld kunnen worden in hun mate van beschaving en niet naast elkaar kunnen bestaan.

Deze klassieker is inderdaad iets wat je gelezen wil hebben; ik neem het al mijn hele studietijd voor maar ben er nog niet volledig doorheen gekomen. Mocht je je (zoals ik) niet door de 410 pagina's heen willen worstelen; het hele debat over de clash of civilizations is ontstaan met een slechts 28-pagina's tellend artikel van Huntington. Ik heb zowel het boek als het artikel in pdf; het leest wat minder aangenaam dan een fysiek boek, maar mocht je het willen kan ik ze opsturen!

bewerkt door : toevoeging artikel
Am. Joziasse
Citaat van 1520:
12 Rules for Life. An antidote to chaos van Jordan Peterson.

Ik ben om dezelfde redenen als jij dit boek gaan lezen. Vorig jaar en heb hem nog steeds niet uit. Ik heb een Nederlandse vertaling staan thuis, maar krijg me er echt niet doorheen geworsteld. Succes!
Am. Jongbloed
Een toepasselijk artikel, vandaag geciteerd door de NOS: Artikel.

Het feit dat (vooral linkse) politici zo reageren zoals ze doen (NOS), zal wel met de verkiezingen te maken hebben.

bewerkt door : Linkje
Am. Koeman •
Heeft het bestuur wel grip op dit draadje? In het kader van radicalisering achter de voordeur.

Citaat van 1520:
(..) Mocht je je (zoals ik) niet door de 410 pagina's heen willen worstelen; het hele debat over de clash of civilizations is ontstaan met een slechts 28-pagina's tellend artikel van Huntington. Ik heb zowel het boek als het artikel in pdf; het leest wat minder aangenaam dan een fysiek boek, maar mocht je het willen kan ik ze opsturen!
Graag! (email op de stek klopt nog).
Am. Talstra ☀
Hoi allen,
Inderdaad, ik heb inderdaad het boek van Jordan Peterson in de kast staan! Ben nu bijna halverwege. Het eerste deel hebben we inmiddels al besproken op een avond van de "Boekenballen", onze oudeballenboekenleesclub van de lichtingen 1995-1997. Peterson is inderdaad soms wat warrig en hij combineert allerlei verschillende soorten denkbeelden. Hij switch zonder blikken of blozen van Genesis 3, via de evolutieleer en een vleugje yin & yang, naar de Bergrede toe, en vice versa. Soms wel lastig om te volgen, en ik snap ook niet altijd waarom hij dat nou doet, en wat hij nou eigenlijk zelf voor levensbeschouwing heeft. Maar één ding heeft hij heel goed begrepen: het leven is vaak bepaald geen paradijs, en hij vindt dat veel moderne filosofen en psychologen veel te veel bezig zijn met maximalisatie van genot en geluk (zoals Alain de Botton en zo). Daartegenover zet hij iets anders: hij zegt dat je de verantwoordelijkheid voor je leven op je moet nemen, en ook de tegenwind in het leven moet gebruiken om op allerlei fronten te groeien en te leren, ook als de omstandigheden "klote" zijn. Daarin staat hij dicht bij het christendom. Vandaar dat zijn boek "12 regels" heet, en niet "12 tips voor meer geluk", of zo. Tenslotte kun je op internet een leuk interview met hem vinden bij Twan Huys. En daaruit blijkt dat Peterson er zelf nogal van baalt dat zijn gedachtengoed een beetje is gekaapt door de Baudet- en altright-achtige types, want zo bedoelde hij het bepaald niet...
Veel leesplezier! Als je het boek wilt lenen, mail gerust. Wel liefst max 3 weken, dan heb ik het elf weer nodig ;-) Mvg, Harmen Talstra
Am. Talstra ☀
Hoi amice Jongbloed,
Interessante link! Tsja, in het algemeen moet ik niets van Baudet hebben, en we weten allemaal dat hij een provocateur is. Maar in dit geval vind ik de reactie van de linkse partijen op Baudet's citaten over vrouwenrechten nogal overtrokken, net lijkt wel een soort allergische overgevoeligheid. Net als velen ben ik een groot voorstander van emancipatie, en gelijkwaardige participatie van vrouwen en mannen in professioneel leven, kerk en gezin. Maar Houellebecq geeft wel terecht aan dat deze emancipatie ook een aantal knelpunten heeft opgeleverd, zoals onbetaalbare huizenprijzen, een epidemische echtscheidingsgolf met grote maatschappelijke en psychologische kosten, en een geboortecijfer dat zo laag is dat dit op de lange termijn onhoudbaar is voor een samenleving, tenzij je heel veel jonge migranten toelaat. Niemand wil terug naar de jaren '50 wat emancipatie betreft, denk ik, maar deze knelpunten zijn reeel. Alleen is Baudet nou precies de verkeerde persoon om zoiets te zeggen, en dat weet hij zelf ook best, denk ik...
Am. Koeman •
Am. Bremer •
Zou hij op zoek zijn naar de zwevende kiezer?
Openbaar forum Voor iedereen leesbaar, doorzoekbaar door zoekmachines.
Zet [prive] en [/prive] om uw persoonlijke contactgegevens in het bericht.
Hier kunt u een bericht toevoegen aan het forum. Het zal echter niet direct zichtbaar worden, maar éérst door de PubCie worden goedgekeurd. Het vermelden van uw e-mailadres is verplicht.
Niet ingelogd