Externe Activiteiten


Am. Suurmond •

Beste leden,

Ik krijg veel uitnodigingen voor externe activiteiten doorgestuurd die ik vaak ook graag met jullie deel, omdat ik denk dat enkele hier geinterreseerd in zullen zijn. Vanaf nu zal ik al deze externe activiteiten voor uw overzicht in dit draadje delen.

Amicaliter,

Am. Suurmond

blijf kijken


bewerkt door

Am. Suurmond •

Nationaal Religiedebat: Religie, klimaat en klimaatreligie

Utrecht- Op dinsdagavond 9 maart wordt vanuit de Metaalkathedraal in Utrecht het Nationaal Religiedebat online uitgezonden. Thema is: ‘Religie, klimaat en klimaatreligie’. Welke rol moet religie (niet) hebben in de klimaatactie? Vijf sprekers gaan hierover met elkaar in debat onder leiding van Talitha Muusse. Een kunstenaarscollectief illustreert het thema met een hedendaagse klaaglied, biecht en visioen.

Het klimaat verandert, de biodiversiteit neemt wereldwijd dramatisch af en natuurrampen nemen toe. Vooral de armen in het zuiden worden getroffen door de gevolgen van klimaatverandering. De wetenschap toont aan: de mens heeft hier een flink aandeel in.

Het klimaatdebat dreigt echter (ook) te polariseren onder gelovigen en niet-gelovigen. Terwijl juist alle krachten nodig zijn om de gevolgen van klimaatverandering het hoofd te bieden. Wat is hierin de rol van religie? Is religie een stuwende of juist een remmende kracht? Het klimaatactivisme vertoont ondertussen zelf religieuze trekken. Is dit noodzakelijk om de mensen de ernst van de situatie te doen beseffen? Of versterkt het juist de polarisatie? En tot slot: is er nog hoop?

Over deze vragen gaat het Nationaal religiedebat 2021. Op dinsdag 9 maart, v.a. 19:30 te volgen via livestream op www.nationaalreligiedebat.nl.

Line-up

Mark Dekker, is promovendus complexe systemen aan de Universiteit Utrecht en was werkzaam bij het KNMI. Mark geeft een kort overzicht van de klimaatkennis anno 2021: ‘Feiten en onzekerheden’.

Eva van Urk-Coster is toegepast psycholoog en theoloog. Ze doet een promotieonderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam naar theologische visies op de ecologische verantwoordelijkheid van de mens. Zij spreekt over de (wisselende) rol van religie in het klimaatdebat.

Embert Messelink is directeur van natuurbeweging A Rocha Nederland. Daarnaast is hij student theologie aan de Theologische Universiteit Kampen. Embert houdt een religieus pleidooi voor hartstochtelijke klimaatactie.

Cor Verkade is vastgoedondernemer en spreker. Hij studeerde rechten in Utrecht en politicologie in Rotterdam en Leiden. Cor pleit voor een kritische houding van religie ten opzichte van klimaatactie.

Ben Tiggelaar is schrijver, spreker en expert in leiderschap, verandering en gedrag. Hij gaat in op de vraag waarom het zo lastig is om ons gedrag aan te passen. Wat helpt om te veranderen en welke rol kan religie spelen?

ForumC
De organisatie is in handen van ForumC met als partners dagblad Trouw en Fonds Kerk en Wereld (Protestantse Kerk). ForumC is het platform voor debat op het snijvlak van geloof, wetenschap en samenleving. ForumC publiceert artikelen, boeken, cursussen, het wetenschappelijk Radix en organiseert lezingen waaronder jaarlijks het Nationaal Religiedebat.


Am. Suurmond •

Afgelopen donderdag werd dit event nog gedeeld met mij. Inmiddels is het event deze week al begonnen. Ik kan jullie aanraden een kijkje te nemen naar het programma op de website. Er worden veel mooie dingen aangeboden.


Am. Suurmond •

Dit is een inisiatief van de VSSD. Het kan denk ik best grappig zijn om met een compleet willekeurig iemand af te spreken. Vrijdag ontving ik de promotie. Het is deze week al van start gegaan. Mocht u dit aanspreken wees er snel bij.

Ontmoet je medestudent in deze vreemde tijden. Dit faciliteren wij door het 'walk-and-talk'-concept aan te bieden.

Het idee is dat je tegen kostprijs van de VSSD een kopje koffie kunt drinken terwijl je met een medestudent een 1-op-1 route loopt, uiteraard met respect voor de coronamaatregelen.

We brengen je in contact met een medestudent, uiteraard rekening houdend met privacyregels. Zodra je bent gelinkt, ontvang je een e-mail met details, met daarin startplaats, starttijd, voornaam (of nickname) van de persoon met wie je bent gelinkt en ook een couponcode of voucher waarmee je koffie kunt krijgen van een lokale ondernemer.

Meld u aan via onderstaande link.

https://forms.gle/3khrJxymbECt1xRM8


Am. Suurmond •

De VSSD heeft een mooi aanbod waar sommige van jullie misschien dankbaar gebruik van zouden willen maken. Gratis Juridies advies.

Gratis juridische dienstverlening en gratis strategisch advies. Voor studenten, voor jou!

Heeft u problemen met uw huisbaas, de examencommissie of iets anders, stuur ons dan een bericht en wij helpen u met de juridische hulp die u nodig heeft (zie poster WetsWinkelDelfland) en de link hier: http://vssd.nl/advies!

Als je aan een groot project of een goed idee werkt en een strategisch gesprek wilt hebben over de manier waarop je je in je werk zou kunnen ontwikkelen, vul dan het formulier op onze website in (zie poster Spar-ring) en de link hier: https://http: advies! We helpen je met professionals die je de tips, trucs en adviezen kunnen geven die je wilt.

Samen met onze partners helpen we je op een persoonlijke manier! U krijgt altijd persoonlijke hulp. Wij kunnen iets voor u betekenen!

VSSD, voor jouw belangen!


Am. Suurmond •

Hé leden,

Ik kreeg dit vrijdag middag nog op de valreep binnen. Dit is lache! ik kan er zelf helaas niet bij zijn. Dit is een mooi momentje om je te profileren met je cividasje. Appen elkaar even en kijk of je wat kan afstemmen.

joe joe

ab

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Meike Huisman en ik studeer aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam. Op het moment ben ik heel erg druk met een afstudeerfilm waar ik aan mee werk. Ik neem contact op met jullie aangezien we nog figuranten nodig hebben. Ik zal eerst even een samenvatting geven van de film voordat ik verder ga;

 

In samenwerking met de NTR en HALAL Film werken wij vol trots aan het verhaal van Nina (26). Nina en haar vriendinnen maken elke dag mee hoe de samenleving bewust en onbewust nog doordrongen is van discriminatie en racisme. Ze gaan viraal met een videoclip en staan plots in de schijnwerpers van de mainstream media. Ze maken zich klaar voor de talkshow live-uitzending waar ze voor zijn uitgenodigd. Het activisme van Nina’s broer doet haar twijfelen of ze moet genieten van haar minute of fame of deze unieke kans ook moet pakken om een statement te maken als ondervertegenwoordigde zwarte maker.

 

Zoals ik al zei missen we nog een aantal figuranten. Zondag 28 maart filmen we een aantal scènes in het TU Delft. We gaan dan een televisie-uitzending filmen en zoeken nog publiek. Ik vroeg mij af of mensen van het C.S.R Delft het leuk lijken om die dag te komen figureren. Zie het als een leuk uitstapje nu er je niet meer zoveel kan doen door corona 🙂. 

 

Het is belangrijk om te weten dat gehele cast en crew vrijwillig te werk gaat aan de hand van het coronaprotocol van de audiovisuele sector. Er is helaas ook geen vergoeding mogelijk voor figuratie.

 

Heeft één van jullie allen zin om bijdrage te leveren aan deze urgente film? Dan ontvangen we heel graag een mailtje op viraldefilm@gmail.com met wat informatie over jezelf (je naam, leeftijd, woonplaats, telefoonnummer en een recente foto van jezelf)

Hopelijk help je ons met het maken van een fantastische film! We hopen je snel te spreken.

 

Lieve groet,
Meike Huisman, Team VIRAL

Meer info over de film? Check onze Instagram en Facebookpagina!


Am. Suurmond •

Beste leden,

Heb je een vet idee met je commissie? denk dan hier aan!

Dit jaar biedt de TU Delft de mogelijkheid aan studenten (en medewerkers) om mee te denken over het verbeteren van het welzijn binnen de TU Delft. Heb jij een plan om de situatie van studenten te verbeteren? Vul het formulier in op https://www.tudelft.nl/studenten/welzijn-en-studie/spring/let-us-know of stuur een mail naar studentcommunity@tudelft.nl. De TU Delft bepaalt vervolgens of jouw idee financieel ondersteund kan worden. De voorwaarde is dat je idee vernieuwend is en een grote groep studenten helpt op het gebied van welzijn. Welzijn is een breedbegrip. Als je vragen of twijfels bij je plan hebt, neem gerust contact op via het bovenstaande mailadres.

Als voorbeeld, ik ben van plan hierop aanspraak te maken voor een aantal activiteiten in de week van vorming.

TL;NG: de Tu bied subsidie aan voor welzijns inisiatieven, waardoor je allemaal vette dingen kunt organiseren. Laten we hier dankbaar gebruik van maken.


Am. Suurmond •

Voor de liefhebbers heb ik twee interresante enquêtes van de LKVV en actiegroep 5 voor 12. Door deze in te vullen draagje bij aan een goede vertegenwoordiging van de studenten in de politiek.

LKvV: hiërarchie en inclusiviteit binnen verenigingen

Help je mee aan ons onderzoek? Elk jaar doet de Onderzoekscommissie van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) een onderzoek dat betrekking heeft op leden van studentenverenigingen in Nederland. Dit jaar zal ons onderzoek gaan over hiërarchie en inclusiviteit binnen verenigingen. Wij hebben een enquête opgesteld en jullie zouden ons heel erg helpen als jullie hieraan zouden willen deelnemen! Het is volledig anoniem en de resultaten zullen worden gebruikt om een beleid of enkele beleidsrichtlijnen op te stellen over dit thema. De link naar de enquête is: https://www.survio.com/survey/d/Z2X5Z9D1M7F5L9H5N

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Thuisbesmet: mening van jongeren over ‘de weg uit de coronacrisis’

Binnenkort kunnen we weer het terras op! Helaas betekent dat niet dat we van corona af zijn, de komende tijd zullen maatregelen, (zelf)testen en vaccinaties nog een grote rol spelen. Om ervoor te zorgen dat de keuzes die hierover gemaakt worden zijn afgestemd op jongeren en studenten (16-30 jaar oud), brengen de Lieve Mark studenten samen met YoungXperts wetenschappers de mening van jongeren over ‘de weg uit de coronacrisis’ in kaart. De uitkomsten van dit onderzoek mogen we rechtstreeks op tafel leggen bij RIVM en VWS.

https://erasmusuniversity.eu.qualtrics.com/jfe/form/SV_e3buA6mxA6NU1Rs

Een eerdere vragenlijst via een Whatsapp-berichtje is meer dan 7.500 keer ingevuld en het rapport (te zien op thuisbesmet.nl) is breed opgepakt door de politiek. Tijd voor nog eentje! Samen zetten we de mening van jongeren op de kaart!


bewerkt door
bewerkt door

Am. Suurmond •

Hé leden en novieten,

Op maandag 17 mei om 19.30 zullen we, samen met ForumC, een thema-avond over geloof en wetenschap organiseren. Het zal een workshop zijn waarbij we enerzijds gaan nadenken over fundamentele vragen: hoe verhoudt het christelijke geloof zich tot de wetenschap? Wat betekent het groter verhaal van God voor de academie? Anderzijds gaan we het praktisch maken, bijvoorbeeld door te kijken naar wat het toevoegt als je als christen werkzaam bent in jouw vakgebied of tak van wetenschap. Hoe kunnen wij God dienen in het werk dat we doen? Waar verschilt dit met een seculiere kijk op de rol van de wetenschap? Van harte welkom als je mee wil doen en denken!

Kets je in als de vragen je aanspreken! Vragen over de avond? Kom maar door.


Am. Suurmond •

Hé leden,

Daniël van ForumC heeft nog een video voor ons opgenomen om uit te leggen wat we deze avond kunnen verwachten.

Veel kijk plezier en kets je nog even in!


Am. Suurmond •

https://vu-live.zoom.us/j/99318333957?pwd=Y2o4MTNqZGxBaVZHMmNibEk3MytNQT09

Hier is het linkje voor de avond! Je hoeft niet ingeketst te staan om te komen, dus voel je vrij om nog aan te sluiten.


Am. Suurmond •

Deze heb ik eerder al gedeeld nog een klein schopje. De LKvV zou instop van onze vereniging ook erg waarderen.

LKvV: hiërarchie en inclusiviteit binnen verenigingen

Help je mee aan ons onderzoek? Elk jaar doet de Onderzoekscommissie van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) een onderzoek dat betrekking heeft op leden van studentenverenigingen in Nederland. Dit jaar zal ons onderzoek gaan over hiërarchie en inclusiviteit binnen verenigingen. Wij hebben een enquête opgesteld en jullie zouden ons heel erg helpen als jullie hieraan zouden willen deelnemen! Het is volledig anoniem en de resultaten zullen worden gebruikt om een beleid of enkele beleidsrichtlijnen op te stellen over dit thema. De link naar de enquête is: https://www.survio.com/survey/d/Z2X5Z9D1M7F5L9H5N Alvast bedankt voor jullie medewerking!


Am. De Rooij •

Goeie laatste vraag wel 👆👆


Ama. Kuiper jr.

Ook ORAS zou graag instop van u krijgen. Nou hebben we twee prachtige leden die hier aankomend jaar hopelijk veel mee kunnen, dus laten we hen helpen https://forms.gle/jqUf3YFoNxQfMDyt5. Het duurt niet langer dan 5 minuten!


Ama. Kuiper jr.

Interesse in de nieuwe bijbelvertaling? Lees dit dan even!

In dit online college bieden bijbelvertalers Matthijs de Jong en Cor Hoogerwerf je een kijkje achter de schermen van het vertaalwerk.

Wat maakt de NBV21 anders dan de NBV? En wat levert dat jou als bijbellezer op? Het college zit vol vertaalvoorbeelden die je iets leren over de Bijbel en biedt je inzichten waarmee aan de slag kunt bij je eigen bijbelstudie. En je krijgt alvast een paar van de meest opvallende wijzigingen in de NBV21 te zien. Het college is bedoeld voor alle (christelijke) studenten en andere belangstellenden die nieuwsgierig zijn naar de NBV21 en die iets willen leren over het inspirerende werk van bijbelvertalen. Beleef het online college mee op vrijdag 24 september van 20.00-21.00 uur. Voor meer informatie en (gratis) aanmelding klik hier


Ama. Pellikaan sr.

Hoi allemaal!

10 oktober wordt de Delftse Bijbel Quiz gehouden, van harte uitgenodigd om mee te doen. Bij dezen een bericht vanuit de organisatie:

Delft - Op maandag 10 oktober a.s. wordt voor de negende keer Delftse Bijbelquiz gehouden. Een leuke avond voor iedereen die interesse voor de bijbel en zijn of haar kennis wil testen. Voor jong en oud!

Dit jaar is de avond in de Zuiderkerk van Evangeliegemeente Morgenstond, Achterom 46, Delft. Vanaf 19.30 uur staat de koffie en thee klaar. De quiz begint om 20.00 uur en is rond 22.00 uur afgelopen. De avond wordt gepresenteerd door dominee Martin Van Oordt.

Je kunt individueel meedoen, maar ook in teamverband. De quiz bestaat uit een aantal rondes van meerkeuzevragen vol humor, doordenkertjes en interessante weetjes over de verhalen uit de bijbel aan de hand van korte filmpjes of leuke plaatjes. Zowel voor het winnende team als voor de individuele winnaar is er een prijsje en een wisseltrofee. Wie wint er deze keer? Evt parkeren in de Zuidpoortgarage.

Het belooft een gezellige en leerzame avond te worden.  Iedereen is welkom!


Ama. Van Riggelen

Hallo allemaal!

Sinds een kleine maand speel ik in het orkest van de Koninklijke Harmoniekapel Delft en we geven een concert op zondag 27 november in Tilburg tijdens Verrassende Ontmoetingen (mooie poster hieronder). De voorverkoop van de kaarten voor dit mooie concert is vanaf nu van start! De voorverkoop verloopt via onze club, kaarten zijn te bestellen via dit formulier. Kaarten zijn tot 21 november €12,50 via onze vereniging, waarbij er €2,50 van ieder kaartje naar onze clubkas gaat. Wie weet tot dan!


Ama. Pellikaan sr.

Lieve leden, mooie novieten,

Er komt weer een hele mooie activiteit aan. Een theatervoorstelling waar grensoverschrijdend gedrag, van pesten tot machtsmisbruik, naar voren komt en op ludieke, maar ook serieuze manier wordt behandeld:

Het Time Out Café (https://www.timeoutcafe.nu) komt naar Delft met de voorstelling Safe Space. Zie hier de trailer: https://youtu.be/5Cbbh9lB2_M. Door The Voice is grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik hét agendapunt in het bedrijfsleven, in de zorg en ook bij opleidingen. 7% van de studenten wordt gepest, 3 op de 10 studenten ervaart onveiligheid tijdens hun opleiding, 1 op de 10 vrouwen zijn tijdens hun studententijd verkracht, 4 op de 10 slachtoffers voelt zich niet veilig om dit te delen en bijna de helft van LHBTIQ+ studenten voelt zich gediscrimineerd. Hoe is het met jullie? En met jullie leden?! Laten we het hier gezamenlijk over hebben op dinsdagavond 15 november 19:00 uur in de aula, samen met medestudenten, huisgenoten, jaargenoten, docenten, decanen, ambtenaren, vertrouwenspersonen en besturen. Het is tijd voor een eerlijk gesprek - laten we gezamenlijk bijdragen aan het verbeteren van onze eigen situatie en die van de mensen om ons heen. 

Het wordt dinsdag 15 november tussen 19.00u en 22.00u georganiseerd in de Aula, de kaartjes zijn gratis maar je moet je wel aanmelden via deze link.

Dezelfde avond is wel een VGA, maar wanneer je graag naar deze voorstelling wilt gaan, ga dan vooral eten met de verticale en daarna door bijvoorbeeld. Ikzelf en Hannah zullen ook bij de voorstelling aanwezig zijn.

Kijk voor meer informatie op www.timeoutcafe.nu

Hieronder nog een keer de trailer:


bewerkt door : verklapper toegevoegd
bewerkt door : nog een extra link toegevoegd

Ama. Pellikaan sr.

Nog een keer een berichtje vanuit deze activiteit. Het is georganiseerd vanaf de TU, maar voor iedereen gratis te bezoeken. Je hoeft je alleen aan te melden.

Hé jij! Dinsdagavond 15 november nog geen plannen? Kom samen met clubgenoten, studievrienden en huisgenoten naar het Time Out Café om samen - onder het genot van een gratis borrel - een avond naar de theatervoorstelling SAFE SPACE te kijken, welke is gerealiseerd in samenwerking met o.a. de VeRa, SVR, Studentenambtenaar & Social Hub.
De makers van SAFE SPACE bespreken ongefilterd, direct en humoristisch de zaken die er in jouw leven toe doen, met in deze nieuwe productie de focus op sociale veiligheid en grensoverschrijdend gedrag. Deze zomer stond Time Out op Lowlands, en dus nu dinsdag de 15e in het auditorium in de Aula in Delft! Wist je bijvoorbeeld dat 7% van de studenten wordt gepest, 3 op de 10 van de studenten onveiligheid ervaart tijdens hun opleiding, 1 op 10 vrouwen tijdens hun studententijd zijn verkracht, 4 op de 10 slachtoffers zich niet veilig voelt om dit te delen en bijna de helft van lhbtiq+ studenten zich voelt gediscrimineerd?

Wooow. En hoe is het met jou? Alles chill? Ook goed! Maar laten we het er ff over hebben. Tijd voor een eerlijk en informeel gesprek. Een chille avond én bijdragen aan het verbeteren van je eigen situatie en die van de mensen om je heen. Dus, kom naar de theaterproductie en aansluitend workshops van GELIJKSPEL en de serious game TALK THAT TALK van Francien Baijanova en meld je nu gratis aan via: https://www.eventbrite.com/e/tickets-time-out-cafe-452910125377

Ondanks wat er op de tickets staat, begint deze avond met een inloop om 19.45u!


bewerkt door : inlooptijd toegevoegd

Ama. Pellikaan sr.

En nog meer: bovenstaande activiteit valt onder de How Are You Week:

14th - 18th November 2022

How are you? How often do you answer this question honestly? When you are not feeling well, it can be difficult to talk about it. The ‘How Are U?’- Week from the 14th to the 18th of November is an initiative to help you strengthen your awareness of well-being and personal development. This week will be filled with various workshops, an information market, inspirational speakers, volunteer opportunities and activities like a movie night to help you get to know the TU and your fellow students.

View the entire programme below and click on the event to read more about it. You can immediately claim your spot by registering via the link in the event.
See you then!

Voor meer informatie en het gehele programma van de week, klik hier.