[Wonen in en om Delft] Tip


Am. Van der Weijde •

Speciaal een bericht voor sjaarzen, maar ook voor leden die dit niet eerder gehoord of gelezen hebben of het al wel vernomen hebben, maar het vervolgens weer zijn vergeten.

Het is fijn (en eigenlijk gewoon de natuurlijke gang van zaken) om tegen het einde van je studie naar een meer burgerlijke woning te vertrekken. Je hebt dan niet meer een laffe kamer, maar een daadwerkelijk huis nodig waar je het liefst na je studie ook nog kan zitten terwijl het niet zoveel kost. Voor hen die niet zoveel te besteden hebben heeft de staat sociale woningbouw en huursubsidie uitgevonden. Daaronder vallen studenten ook.
Je kan echter niet zomaar in een sociale huurwoning terecht komen. Daarvoor heb je een inschrijftermijn nodig bij een overkoepelende organisatie die de sociale woningbouw regelt in een streek. Voor Delft (of eigenlijk Den Haag en omstreken) is dat Woonnet-Haaglanden. Dat levert prima kamers of huizen op tegen het einde van je studententijd als je een jaar of 4 a 5 staat ingeschreven. (Eerder ook wel, maar meer inschrijving is beter)
Ingeschreven staan kost een schamele € 10,- per jaar. Voor degenen die wel eens bij mij thuis zijn geweest: ook dat is via woonnet geregeld.

Bovendien is op alle huizen die je via woonnet regelt huursubsidie te krijgen.

Inschrijven nu je nog jong bent, daar wordt je later enorm blij van.

Citaat van 0529:
Volgens mij krijg je bericht als je weer eens een 10-tje moet betalen. Zeker aan te raden zsm in te schrijven
klopt

bewerkt door
bewerkt door
bewerkt door

Am. Bremer •

Citaat van 0848:
Novieten opgelet, dit is ook handig voor jullie!
Citaat van 1206:
Een citaat en tevens een herinnering: schrijf je in bij Woonnet Haaglanden! Beter vroeg dan laat. Het kost momenteel twaalf euro en vijftig eurocent per jaar. Waarschijnlijk is die investering het meer dan waard.

Am. Treurniet •

Nogmaals hier een herinnering! Ik heb mezelf pas ingeschreven in 2016, omdat ik dit berichtje in mijn eerste jaar heb genegeerd. Hierdoor ben ik nog maar 2 jaar, 2 maanden en 30 dagen inschreven. Lang niet genoeg om een huis te regelen.

Via www.woonnet-haaglanden.nl kunt u zich voor €12,50 per jaar inschrijven. Als u dat nú doet, heeft u over 4-5 jaar mogelijkheid tot het huren van hele mooie huisjes. Precies wanneer u ongeveer begint aan uw master dus (of gaat trouwen natuurlijk).

Ama. Jongeneel •

Via https://www.woonnetrijnmond.nl/ kun je je ook direct inschrijven voor regio Rotterdam (valt Delft niet onder, maar er vertrekken ook redelijk wat leden in die richting) voor slechts een tientje per jaar.

L.N. Kaptein

Als we toch bezig zijn. Ik werd net gebeld door onze huisbaas, een studerend stel moet het huis voor een maand verlaten omdat de hevige regenval de boel heeft laten overstromen. Als iemand een redelijke kamer heeft en een maand wilt verhuren, of als iemand een andere plek weet zou het welkom zijn. Opbrengsten: 600-700 euro voor de maand juni denk ik.

Am. Roofaiel

Het is zeker idd de moeite waard om je zo vroeg mogelijk in te schrijven voor een stad/regio waar je in de toekomst zou willen leven. Je moet er wel rekening mee houden voor een degelijke huurwoning in grote steden zoals Amsterdam je minimale wachttijd moet opbouwen van ong 10 jaar. ik sta daar nu dan ook vanaf 2014 ingeschreven en als ik nu naar het aanbod zou kijken kom ik nog nergens voor in aanmerking.

Ama. Golverdingen •

Citaat van 0848:
Novieten opgelet, dit is ook handig voor jullie!
Citaat van 1206:
Een citaat en tevens een herinnering: schrijf je in bij Woonnet Haaglanden! Beter vroeg dan laat. Het kost momenteel twaalf euro en vijftig eurocent per jaar. Waarschijnlijk is die investering het meer dan waard.

Ha novieten, dit draadje al gezien? Heb je behoefte om in een huis te wonen nadat je na het studeren uit je (studenten/ouderlijk) huis gezet wordt? Schrijf je dan gewoon in bij een van bovenstaande woonorganisaties. Je hebt er spijt van als je dit uitstelt totdat je al bijna afgestudeerd bent.

bewerkt door

Ama. Golverdingen •

Jaa het is weer tijd om dit draadje omhoog te schoppen! Novieten, leden, wees niet laks. Huizen zijn zeldzaam en hoe langer je ingeschreven staat hoe meer kans je maakt. Zie hierboven hoe je je inschrijft bij verschillende woonorganisaties.

Am. Van der Lugt •

Citaat van 1206:
Citaat van 0848:
Novieten opgelet, dit is ook handig voor jullie!
Citaat van 1206:
Een citaat en tevens een herinnering: schrijf je in bij Woonnet Haaglanden! Beter vroeg dan laat. Het kost momenteel twaalf euro en vijftig eurocent per jaar. Waarschijnlijk is die investering het meer dan waard.

Vergeet dit niet eerstejaarsch!! Dit is sowieso de moeite waard!


Am. Aantjes •

Novieten en leden die dit nog niet hebben gedaan:

Schrijf je in bij Woonnet Haaglanden ( €12,50/jaar) en/of  Woonnet Rijnmond( €10/jaar)!

Als je over 5 jaar de woningmarkt op gaat is deze jaarlijkse investering gelijk winst.


Ama. van Dijk - Koelewijn •

Het is weer tijd om dit draadje omhoog te halen.

Novieten en leden die zich nog niet hebben ingeschreven, schrijf je in bij woonnet-haaglanden.nl of een andere regio. De kosten zijn inmiddels weer €10 per jaar als je kiest voor een automatische incasso. Het lijkt nu nog een ver-van-je-bed-show, maar over een paar jaar kun je zomaar heel blij zijn met je inschrijving!


Am. De Rooij •

En een bonus tip: als je een zelfstandige woonruimte hebt (lees; een kamer op de Molshoop telt niet, een studio op de Stieltjesweg wél) krijg je de tijd die je daar woont als bonusmaanden. Dit heeft een max van 5 jaar en telt vanaf je laatste verhuizing, dus de tijd die je op je huidige adres woont.

Bijvoorbeeld: als je al 3 jaar en 2 maanden in een studio in Delft woont en je schrijft je nu in, krijg je een inschrijftijd van 3 jaar en 2 maanden. Je kan je niet later inschrijven en dan meer bonusmaanden krijgen, je kan geen tijd verdubbelen ofzo.


Am. De Vogel

@novieten die na hun studententijd niet terug willen naar hun ouders.

Hierbij weer even de jaarlijkse (zeer dringende) schop naar iedere sjaars om dit zo snel mogelijk op te pakken. Lees vooral even de bovenstaande forum berichten!

Stuur over acht jaar maar een kaartje als u blij bent met deze SCHOP!


Am. De Rooij •

Ja, doen. Niet uitstellen, gewoon nu fixen. Sociale huur is echt ideaal (lees: retegoedkoop) om de tijd tussen je studentenkamer en een rijtjeshuis in Burgerdam te overbruggen.