Fietsensloop der Civitas


Am. Vrijmoeth •

Amicae amicique, lieve novietjes,

Fietsen zijn mooi, maar gaan vaak stuk. Zo kwam mijn moeder laatst met een tof idee toen ze hoorde dat mijn remmen niet meer werkte: "Wessel, je zou eens een fietsensloop moeten opzetten!" Ik zou fietswrakken moeten kopen en de onderdelen ervan moeten verkopen. Het idee is leuk, maar mijn tijdsmanagement laat het niet toe om een commerciële fietsensloop te onderhouden naast mijn studie. Echter, een niet-commercieel idee is natuurlijk wel binnen de Civitas uit te voeren. In het kort:

Zet het gevraagde onderdeel in dit draadje. Iemand die het gevraagde onderdeel aan een sloopfiets heeft, biedt het aan. Men komt tot een gouden, vriendschappelijke deal.

Het zou mooi zijn als dit concept van de grond kunt. Zo kunnen wij Delftse vrouwen en mannen onze fietsen goedkoop op orde maken en maximaal gaan klussen aan onze fietsen.

Am. Vrijmoeth

Am. Vrijmoeth •

Om dan maar direct af te trappen:

Ik ben op zoek naar een voorwiel met trommelremmen. Dan kan ik mijn voorwiel vervangen zodat ik werkende trommelremmen overhoud.

Groetjes!

Am. Vrijmoeth

Am. Van de Ven •

Onderweg naar een Circulaire Civitas! Hulde voor het initiatief.
Als u nou niet de juiste gereedschappen heeft, ik heb een cranktrekker, pedaal- en cranksleutel en kettingpons. Daarmee kun je alles wat je niet met een standaard sleutelset kunt fiksen.

Am. Vrijmoeth •

Mooie gereedschap am. Van de Ven! Klinkt alsof je een keer problemen hebt gehad met je trapas. :)

Am. Van der Weijden •

Een tof idee am. Vrijmoeth! Net zoals am. van de Ven heb ik de nodige gereedschappen. Ook heb ik kennis van het repareren van fietsen. Misschien dat ook de vraag om hulp bij het repareren in dit draadje opgenomen kan worden?

Voor de gereedschappen heb ik direct al een vraag. Wie heeft er een wielrichter? Dit is een standaard waarmee je je wiel in kunt zetten om de slagen eruit te halen. Ziet eruit als:


Ama. Golverdingen •

Jaa Watt fijn dat dit draadje vandaag verschijnt! Uw kennis met het repareren van fietsen is zeker nodig, meneer van der Weijden! Mijn versnelling is vandaag kapot gegaan, en ik kan niet goed inschatten of het te repareren valt. Ik heb in ieder geval nog alle onderdelen (volgens mij) om hem weer te repareren.
Zou je mij kunnen helpen?

Am. Berlage •

Wat voor versnellingen heb je, de versnelling in de naaf of de versnelling met derailleur (zo'n ding dat de ketting naar beneden duwt).

Am. Kool •

Wat een goed initiatief Pluk! Helaasch heb ik net mijn fiets die rijp was voor de sloop bij m'n ouders neergezet en omgewisseld voor eentje die het wel doet, dus ik heb voorlopig niks nodig (hoop ik), maar hulde!!!

Ama. Golverdingen •

De unit aan je stuur waarmee je je versnelling verandert is uit elkaar gevallen. En als ik hem in elkaar zet springt hij weer los zodra ik van versnelling ga veranderen. Ik kan nu dus alleen in mijn zwaarste versnelling fietsen. Niet heel fijn met deze wind.

Am. Hiemstra •

Oh fijn dit! Ik zoek zelf nog een voor spatbord. Wie heeft er eentje over?

Ama. Muusse •

Ik heb hier nog een extra fiets staan. Hij heeft geen spectaculaire onderdelen zoals remmen of versnellingen. Wel de standaard fietsonderdelen zoals wielen, een frame en een zadel. En dus ook een voorspatbord. Die mag je hebben olivijf.

Am. Vrijmoeth •

Ja, am. Van der Weijden, het is zeker een goed plan om ook kennis omtrent het repareren van fietsen te delen in dit draadje. Zo zal de fietsensloop der Civitas nog functioneler worden!

@Ama. Mousse: heeft deze fiets in het voorwiel misschien een trommelrem?

Am. Donkersloot •

Hee Lieke, ik heb wel interesse in een zadel met zadelpen!

Am. Van de Ven •

He Lieke, heeft die fiets nog een goed achterrekje? Dan kom ik die binnenkort graag (er) afhalen.

bewerkt door : Wow dit is mijn 1111e bericht. Episch

Am. Geerts •

Hee, er blijkt vraag naar fietsonderdelen te zijn! Ik heb ook nog een fiets staan. Problemen met het achterwiel is volgens mij de reden dat ik hem niet meer gebruik en hij hangt überhaupt half van bindstripjes aan elkaar, maar dingen als een zadel en als ik me niet vergis zelfs een stevig achterrekje zijn er nog wel af te slopen!

Samengevat: ik heb ook een oude fiets waar mensen onderdelen van mogen!

Ama. Muusse •

ehmm mijn goede fiets is gister gestolen, dus ik heb mn ouwe fiets zelf weer nodig...

Am. De Jong •

Ha fietsenmakers,

Mijn grachtfiets heeft het laatst begeven, de ketting is namelijk naar z'n grootje.
Om mezelf weer aan een werkende fiets te helpen kan ik: of deze ketting vervangen of een oude fiets repareren. (of een ander exemplaar kopen)

Helaasch beschik ik alleen over rare maten fietsen en heeft de fiets waarvan de ketting kapot is een ketting met een afwijkende kettingmaat (steek is kleiner dan 12.7mm). Zou heel toevallig iemand me hier aan kunnen helpen?

Voor een andere fiets is m'n achterwiel doorgezakt dus zoek ik een achterwiel van 28" met terugtraprem.

Am. Van der Vlist •

Misschien kun je de ketting inkorten? Twee schakeltjes weg waar hij gebroken is en dan wiel iets verder naar voren, of is er niet genoeg speling daarvoor?
Achterwielen met terugtraprem zijn vaak best wel schaars

bewerkt door

Am. Van der Weijden •

Ik zou met je ketting naar de fietsenmaker gaan. Die kan je de goede ketting aanbevelen. Een ketting kost tussen de 10-15 pesos. Een redelijke prijs aangezien je kettingen jaren mee gaat. Het zelf monteren van een ketting is een fluitje van een cent en staat vaak beschreven op de verpakking.

Am. Bijl •

Wat een top-idee is deze draad.
Ik heb een voorwiel met shimano trommelrem in de aanbieding.
Verder heb ik een oude donor-fiets voor als iemand nog onderdelen nodig heeft. Het overlijden van de 3-versnellings-naaf in het achterwiel was de reden voor mij om over te stappen op een nieuwere tweedehands fiets.

Als iemand met zijn ketting gaat klussen en nog een kettingsloper (of heet dat schakelforceerder o.i.d.) moet lenen... die heb ik ook.