[Wonen in en om Delft] Tip


Am. Van der Weijde •

Speciaal een bericht voor sjaarzen, maar ook voor leden die dit niet eerder gehoord of gelezen hebben of het al wel vernomen hebben, maar het vervolgens weer zijn vergeten.

Het is fijn (en eigenlijk gewoon de natuurlijke gang van zaken) om tegen het einde van je studie naar een meer burgerlijke woning te vertrekken. Je hebt dan niet meer een laffe kamer, maar een daadwerkelijk huis nodig waar je het liefst na je studie ook nog kan zitten terwijl het niet zoveel kost. Voor hen die niet zoveel te besteden hebben heeft de staat sociale woningbouw en huursubsidie uitgevonden. Daaronder vallen studenten ook.
Je kan echter niet zomaar in een sociale huurwoning terecht komen. Daarvoor heb je een inschrijftermijn nodig bij een overkoepelende organisatie die de sociale woningbouw regelt in een streek. Voor Delft (of eigenlijk Den Haag en omstreken) is dat Woonnet-Haaglanden. Dat levert prima kamers of huizen op tegen het einde van je studententijd als je een jaar of 4 a 5 staat ingeschreven. (Eerder ook wel, maar meer inschrijving is beter)
Ingeschreven staan kost een schamele € 10,- per jaar. Voor degenen die wel eens bij mij thuis zijn geweest: ook dat is via woonnet geregeld.

Bovendien is op alle huizen die je via woonnet regelt huursubsidie te krijgen.

Inschrijven nu je nog jong bent, daar wordt je later enorm blij van.

Citaat van 0529:
Volgens mij krijg je bericht als je weer eens een 10-tje moet betalen. Zeker aan te raden zsm in te schrijven
klopt

bewerkt door
bewerkt door
bewerkt door

Am. Maayen •

Citaat van 0848:
Novieten opgelet, dit is ook handig voor jullie!

Wat is het toch fijn om jezelf te citeren.

Am. Visscher •

En aangezien am. Maayen het niet doet citeer ik hem maar:
Citaat van 0848:
Citaat van 0848:
Novieten opgelet, dit is ook handig voor jullie!

Wat is het toch fijn om jezelf te citeren.

Am. Visscher •

Citaat van 0838:
En aangezien am. Maayen het niet doet citeer ik hem maar:
Citaat van 0848:
Citaat van 0848:
Novieten opgelet, dit is ook handig voor jullie!
...

Wat is het toch fijn om jezelf te citeren.
Inception-stijl...

Am. Hubers •

Zullen we het draadje hernoemen naar "[novieten] meld je aan bij woonnet-haaglanden met je hoofd!"?

Am. Brussee •

Is er op de wiki al een digitaal stappenplan dat elke noviet zou moeten doorlopen?

Am. Bosch •

Ik heb zo'n vermoeden dat veel sjaars hier nog niet van af weten.

Als je later misschien in Delft wil blijven wonen, is het slim je nu al in te schrijven bij Woonnet-Haaglanden om inschrijftijd op te bouwen. Lees het draadje en eerste bericht voor meer informatie.

(anders is het een kleine investering wat je mogelijk veel geld kan besparen)

Am. Komen •

Aanvulling op Am. Bosch jr.: Delft, Den Haag of er tussenin (regio Haaglanden).

Am. Van de Ven •

Het inschrijf-/verlengingsgeld is verhoogd naar €12,50 per jaar maar laat dit u er niet van weerhouden om u in te schrijven en waarschijnlijk later heel veel plezier er aan te beleven.

bewerkt door : aanvullen per jaar

Am. Postma •

Afgelopen maanden zelf ondervonden dat het vinden van een huisje met 4,5 jaar inschrijving niet per se makkelijk is.

Wat Delft betreft: DUWO stoot sociale huur af (lees: verkoopt niet studenten woningen) en de markt wordt momenteel alleen maar krapper, zeggen ook Vestia en DUWO.
In Rotterdam is het niet veel beter: komende jaren moeten duizenden sociale woningen plaats gaan maken voor het midden segment. (bijvoorbeeld yuppen woningen, duurder dus)

Dus of je nou in Rdam (regio Rijnmond) of in Delft (regio Haaglanden) wil blijven plakken of allebei: het kost je bijna niks per jaar, maar kan je zoals iedereen hierboven zegt echt veel gemak en woonplezier opleveren!

Am. Van Ginkel •

Weten jullie op welke termijn zo'n inschrijving je echt iets oplevert? Ik neem aan dat er een wachtlijst is waarop je naar boven kruipt ofzo? Dus concreter: als ik over iets meer dan een jaar klaar ben en dus in de tijd erna iets wil zoeken, levert zo'n inschrijving me nu dan nog iets op?

Ama. Döpke - Voortman •

Citaat van 1235:
Weten jullie op welke termijn zo'n inschrijving je echt iets oplevert? Ik neem aan dat er een wachtlijst is waarop je naar boven kruipt ofzo? Dus concreter: als ik over iets meer dan een jaar klaar ben en dus in de tijd erna iets wil zoeken, levert zo'n inschrijving me nu dan nog iets op?


Met een jaar inschrijving maak je niet heel veel kans, eigenlijk geen kans. Ter vergelijking, ik heb na 5.5 jaar eindelijk een huisje. (Nu moet ik toegeven dat ik veeleisend was en niet op alles reageerde.) Maar ik woon nu wel in 52m2 wat amper duurder is dan mijn studentenkamer.

Am. Van de Ven •

Citaat van 1001:
Maar ik woon nu wel in 52m2.

Wauw, kunnen we daar ook een Gala houden?

Am. Vrolijk •

Te Lang; Niet Gelezen: doe gewoon inschrijven en reageren. Regel alle benodigde dingen en ga naar elke bezichtiging.

Ik heb net een supervet huis geregeld na 5.5 jaar inschrijving bij Woonnet Haaglanden. Het werkt! Langere inschrijving = beter huis. Het kan echter al na 2 jaar iets opleveren. Of, als je geluk hebt, al na een week. Er zijn namelijk ook lotingshuizen.

Oh, nog een tip als je reageert: zorg dat je je papieren al op orde hebt! IBRI over 2015 (Gewoon bellen naar de Belastingtelefoon 0800-0543, bellen en vragen om een extramooi, extragratis IBRI), Uittreksel GBA met je huidige woonsituatie, vanalles. Ga het niet pas beginnen te regelen wanneer je een uitnodiging voor een bezichtiging krijgt.

Nog een tip: ga naar elke bezichtiging, als je kan. Zelfs als je geen kans denkt te maken. Het is op z'n minst een goeie oefening. Bij de bezichtiging voor mijn huis kwam de nummer 10 op de lijst niet voorbereid opdagen met de insteek dat hij toch maar 10e stond en het toch niet zou worden. Echter, nummers 1-3 en 5-9 kwamen niet opdagen, waardoor hij praktisch tweede stond. Helaasch voor hem nam ik (als nummer 4, b'vo!) het huis al. XD
Toch, al sta je 10e, je zou zomaar ineens het huis aangeboden kunnen krijgen.

bewerkt door

Am. Geerts •

Stel: ik ga trouwen. Als mijn vrouw dan wel (lang) ingeschreven staat, is het dan een probleem als ik niet ingeschreven zou staan?

Ama. Döpke - Voortman •

Citaat van 1241:
Stel: ik ga trouwen. Als mijn vrouw dan wel (lang) ingeschreven staat, is het dan een probleem als ik niet ingeschreven zou staan?

Voor zover ik weet niet, alleen kan zij, zolang ze niet getrouwd is, naar mijn weten niet reageren op huizen die minimaal 2 nieuwe bewoners vereisen. En dat is nogal nadelig want als 1 persoonshuishouden is het moeilijker iets te vinden wat groter is dan 1 of 2 kamers.

Citaat van 0843:
Bij de bezichtiging voor mijn huis kwam de nummer 10 op de lijst niet voorbereid opdagen met de insteek dat hij toch maar 10e stond en het toch niet zou worden
....
Toch, al sta je 10e, je zou zomaar ineens het huis aangeboden kunnen krijgen.


Ik stond 10e en was als enige goed voorbereid. En het resultaat mag er zijn ;)

Am. Wijnja •

Citaat van 1241:
Stel: ik ga trouwen. Als mijn vrouw dan wel (lang) ingeschreven staat, is het dan een probleem als ik niet ingeschreven zou staan?

Nee. Uw toekomstige vrouw gaat dan gewoon reageren op huizen, verhuist er heen en u kan zich daar gewoon bij aansluiten. U bent daarna wel beiden uw inschrijftijd kwijt.

Am. Vrolijk •

Citaat van 1001:
Voor zover ik weet niet, alleen kan zij, zolang ze niet getrouwd is, naar mijn weten niet reageren op huizen die minimaal 2 nieuwe bewoners vereisen. En dat is nogal nadelig want als 1 persoonshuishouden is het moeilijker iets te vinden wat groter is dan 1 of 2 kamers.
Je kan in je inschrijving zetten dat je iemand meeneemt. Gewoon ergens bij je instellingen. Hoef je enkel geslacht en geboortedatum in te geven. Dan verschijnen ineens huizen met minimaal 2 bewoners in je lijst. (en verdwijnen de huizen voor maximaal 1 persoon eruit)
Als je allebei een account hebt, kun je ook elkaar linken, geloof ik. Kijk even rond in je instellingen.

Citaat van 1001:
Ik stond 10e en was als enige goed voorbereid. En het resultaat mag er zijn ;)
Wow, nice! En heel dichtgetikt. :P

Ama. van den Bogerd •

Ik hoor steeds meer dat het zeker lastig is om een huisje te vinden als je net aan het burgeren gaat. Dus, lieve sjaarsjes e.a., schrijf je nu alvast in! Met een jaar of 5 inschrijftijd kan je prima huisjes vinden, dus als je nu begint zit je dan goed. Laat je ook zeker niet afschrikken door de wachtlijst, ik heb zelfs als 18e oid nog wel eens huisjes aangeboden gekregen (en geweigerd). Hoe hoger op de lijst, hoe kieskeuriger men is, en de helft komt vaak niet eens opdagen.

Een wijs man (mijn vader) heeft me verteld dat het sowieso verstandig is om ergens ingeschreven te staan. Als Delfterikken ga je er natuurlijk vanuit dat je een mooie baan krijgt en heel rijk gaat worden, maar wat nu als je opeens een ongeluk krijgt en niet meer kan werken, of je wordt ontslagen, en je dus je mooie grote huis uit moet en wel weer onder die inkomensgrens valt? Dan is het heel fijn als je 20 jaar inschrijftijd hebt, en dan het mooiste huisje kan uitkiezen dat wel binnen budget valt. Voor het inschrijfgeld hoef je het verder ook echt niet te laten.

Am. Van Groos •

Ik denk dat dit draadje wel weer een schopje kan gebruiken.

Am. Bremer •

Citaat van 0848:
Novieten opgelet, dit is ook handig voor jullie!
Een citaat en tevens een herinnering: schrijf je in bij Woonnet Haaglanden! Beter vroeg dan laat. Het kost momenteel twaalf euro en vijftig eurocent per jaar. Waarschijnlijk is die investering het meer dan waard.