[Wonen in en om Delft] Tip


Am. Van der Weijde •

Speciaal een bericht voor sjaarzen, maar ook voor leden die dit niet eerder gehoord of gelezen hebben of het al wel vernomen hebben, maar het vervolgens weer zijn vergeten.

Het is fijn (en eigenlijk gewoon de natuurlijke gang van zaken) om tegen het einde van je studie naar een meer burgerlijke woning te vertrekken. Je hebt dan niet meer een laffe kamer, maar een daadwerkelijk huis nodig waar je het liefst na je studie ook nog kan zitten terwijl het niet zoveel kost. Voor hen die niet zoveel te besteden hebben heeft de staat sociale woningbouw en huursubsidie uitgevonden. Daaronder vallen studenten ook.
Je kan echter niet zomaar in een sociale huurwoning terecht komen. Daarvoor heb je een inschrijftermijn nodig bij een overkoepelende organisatie die de sociale woningbouw regelt in een streek. Voor Delft (of eigenlijk Den Haag en omstreken) is dat Woonnet-Haaglanden. Dat levert prima kamers of huizen op tegen het einde van je studententijd als je een jaar of 4 a 5 staat ingeschreven. (Eerder ook wel, maar meer inschrijving is beter)
Ingeschreven staan kost een schamele € 10,- per jaar. Voor degenen die wel eens bij mij thuis zijn geweest: ook dat is via woonnet geregeld.

Bovendien is op alle huizen die je via woonnet regelt huursubsidie te krijgen.

Inschrijven nu je nog jong bent, daar wordt je later enorm blij van.

Citaat van 0529:
Volgens mij krijg je bericht als je weer eens een 10-tje moet betalen. Zeker aan te raden zsm in te schrijven
klopt

bewerkt door
bewerkt door
bewerkt door

Am. Hubers •

Loopt die inschrijving automatisch door? Of moet je je elk jaar op tijd aanmelden?

Am. Plooij •

Volgens mij krijg je bericht als je weer eens een 10-tje moet betalen. Zeker aan te raden zsm in te schrijven

Ama. Slob •

Weet iemand hoe je bij Woonnet-Haaglanden je adres kan wijzigen? Dat is me tot nu toe nog niet gelukt.

G.E.J. Murris

Citaat van 1029:
Loopt die inschrijving automatisch door? Of moet je je elk jaar op tijd aanmelden?


Deze loopt niet automatisch door. Ik had ook het berichtje gekregen en aangezien ik niet zo goed ben met post, het vervolgens weer vergeten. Nu ben ik helaas een jaar kwijt met mijn inschrijving.

Am. Rebel •

Citaat van 0907:
Weet iemand hoe je bij Woonnet-Haaglanden je adres kan wijzigen? Dat is me tot nu toe nog niet gelukt.

Bij mij gewoon inloggen met pasnummer en geboortedatum, daarna 'gegevens aanpassen' en 'gegevens overzicht'.

Ama. Slob •

Citaat van 0927:
Citaat van 0907:
Weet iemand hoe je bij Woonnet-Haaglanden je adres kan wijzigen? Dat is me tot nu toe nog niet gelukt.

Bij mij gewoon inloggen met pasnummer en geboortedatum, daarna 'gegevens aanpassen' en 'gegevens overzicht'.


Je kan zo inderdaad je gegevens aanpassen, maar ik kan alles aanpassen behalve me adres...

Am. Rebel •

Vreemd. Ik heb op die manier mijn adres wel aan kunnen passen.

A.C. Visser

@gracia Was het een brief van 12 september, dat je binnen een week moest betalen?
@liesbeth + gracia: Dan kun je ook ff bij Duwo of Vestia langsgaan, kunnen ze zo voor je aanpassen.

Am. Maayen •

Novieten opgelet, dit is ook handig voor jullie!

Am. Van Kersbergen •

Scheefwonen als academische student is ethisch niet echt te verantwoorden...

bewerkt door : zat me al af te vragen welke fout ik aan het maken was...

Am. Hubers •

Esthetisch is scheefgroeien ook niet aan te bevelen, student of niet.

Am. Van Westering •

U bedoelt zeker scheefwonen? De EU het onlangs wijs geacht om daar maatregelen tegen te nemen.
Citaat van Rijksoverheid.nl:
Inkomensgrens sociale huurwoning

Woningcorporaties moeten 90% van hun vrijgekomen sociale huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een verzamelinkomen tot € 34.085 (prijspeil 2012). 10% mag naar de hogere inkomens.

Een oplossing is om te verhuizen naar zo'n huurwoning als u nog student bent. Misschien is het ook mogelijk om halverwege het jaar te verhuizen, dan telt maar helft van uw burgerinkomen mee?

Am. Van Westering •

Toevoeging: Op de site van woonnet Haaglanden staat die inkomensgrens vermeld als voorwaarde om aan de meeste huizen te voldoen. 34k/jaar is als startende technicus vrij eenvoudig te verdienen lijkt me, dus pas op!

bewerkt door : dt fout

Am. Van Westering •

Toevoeging II: Er wordt volgens de site van Woonnet gekeken naar uw laatste belastingstrookje. Volgens mij heb je dus een jaar speling.

Am. Boersma •

Dit bedoelen ze nou met scheef wonen. Het is niet iets dat niet mag (wettisch), maar wat misschien niet behoort. Echter, voor er een discussie losbarst over het ethische dilemma, €34.085 is een jaarloon waar zelfs afgestudeerden niet altijd aan toekomen. En gewoon niet te lang profiteren van zoiets en het niet te wettisch opvatten, dat staat de mens goed.

Am. Van Westering •

Het ethische aspect van deze zaak is voor mij een lastige.

Enerzijds zit er een enorm huurgat tussen een studentenkamer en een normale woonruimte. Door de enorme prijsstijging het afgelopen decennium is kopen voor de meeste starters geen optie. Daar komt nog bij dat de huizenprijzen weinig met feitelijke kosten te maken hebben (constructie, onderhoud), maar vaak meer neerkomen op woekeren. Verder ben ik zeer beducht voor hoge vaste lasten in de vorm van een huis, omdat ze je erg afhankelijk maken van je werk. Dit staat flexibiliteit in de weg.

Anderzijds is het niet de bedoeling om in een woning te wonen 'die niet voor jou bedoeld is'. Maar zijn de woningen niet voor ons bedoeld? Als student zonder baan en met studieschuld is een sociale huurwoning toch niet zo gek?

Met het bovenstaande in overweging genomen, kan ik het mij verantwoorden om als starter enkele jaren in een sociale huurwoning te wonen. Maar ook weer niet veel 'langer dan nodig'. Wat is uw standpunt, am. Boersma?

Am. Boersma •

Citaat van 0733:
Met het bovenstaande in overweging genomen, kan ik het mij verantwoorden om als starter enkele jaren in een sociale huurwoning te wonen. Maar ook weer niet veel 'langer dan nodig'. Wat is uw standpunt, am. Boersma?
Dat lijkt me een wijs besluit. Afhankelijk van uw inkomen. Voor de meesten geldt dat het startersloon onder de €34.085 ligt (dat denk ik zo). En als je wel boven de €2.800 gaat verdienen per maand, dan is er ook wel wat budget beschikbaar. Het verschil tussen een sociale huurwoning en een particuliere huurwoning is er, maar stel dat dit €300 per maand is: er zijn oprechte redenen om die te willen besparen, maar over het algemeen is dit eigen belang (meer sparen voor een huis, mooie spulletjes kopen, extra keer uit eten enzovoort). Dus de inkomensgrens die ze stellen lijkt me redelijk. En anders kun je altijd je werkgever nog vragen of je wat minder mag verdienen.

Am. Koppenol •

Ik kan me niet herinneren ooit een herinnering gekregen te hebben om 10E te betalen. En ik kan me ook niet herinneren dat ik 10E heb betaald elk jaar. Toch als ik inlog met me woonpas staat er dat ik 29 inschrijfmaanden heb en dat mijn woonpas geldig is tot juni 2013. Weet iemand of ik er vanuit kan gaan dat mijn inschrijving nog steeds doorloopt als dat er staat als ik ben ingelogt?

Am. Komen •

Citaat van 0914:
Ik kan me niet herinneren ooit een herinnering gekregen te hebben om 10E te betalen. En ik kan me ook niet herinneren dat ik 10E heb betaald elk jaar. Toch als ik inlog met me woonpas staat er dat ik 29 inschrijfmaanden heb en dat mijn woonpas geldig is tot juni 2013. Weet iemand of ik er vanuit kan gaan dat mijn inschrijving nog steeds doorloopt als dat er staat als ik ben ingelogt?


Wellicht heb je één keer getekent voor een automatische incasso die jaarlijks wordt afgeschreven. Je zou kunnen zoeken in je internetbankieren om dit te dubbel-checken.